به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، در اظهار کرد وگوی پیش رو، کوچویی از نقش آفرینی آشوریان در روال انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، علاوه بر این روحیه حب میهن در آنان حرف می زند. فعالیت های رسانه ای و فرهنگی خود را از چه زمان شروع کردید و چگونه؟ سال ۱۳۲۲ در خانواده […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، در اظهار کرد وگوی پیش رو، کوچویی از نقش آفرینی آشوریان در روال انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، علاوه بر این روحیه حب میهن در آنان حرف می زند.

فعالیت های رسانه ای و فرهنگی خود را از چه زمان شروع کردید و چگونه؟

سال ۱۳۲۲ در خانواده ای آشوری در همدان به دنیا رسیدم. کمی بعد، فعالیت رسانه ای خود را در رادیو نفت ملی آبادان شروع کردم. در سال ۱۳۴۲ همزمان با برگشت خانواده به زادگاهم همدان، راهی ارومیه شده و در رادیو «رضائیه» آن زمان مشغول به فعالیت گردیدم. در ادامه، در کنکور مدرسه عالی «پارس» در رشته زبان و ادبیات انگلیسی قبول گردیدم و فعالیت فرهنگی و هنری خود را در تهران ادامه دادم. بعد از دو سال تحصیل در مدرسه عالی پارس، در مدرسه عالی ترجمه نیز در رشته مترجمی، فارغ التحصیل گردیدم و فعالیتم را در «رادیو ایران» دنبال کردم. در این سال ها هیچ گاه از وسعت فرهنگ و هنر، چه در رادیو و تلویزیون و چه مطبوعات جدا نبوده ام. مالک عنوان دکتری در هنرهای نمایشی هستم و دو سال پیش، نشان درجه یک هنری را دریافت نمودم.
من در یک خانواده فرهنگی به دنیا رسیدم؛ پدرم، عاشق مسائل فلسفی بود و به چند زبان مسلط بود. او بود که مرا از چهار سالگی با زبان های آشوری، فارسی و انگلیسی آشنا کرد. مادرم هم عاشق کتاب های فلسفی-دینی بود.

 نقش و جایگاه مسیحیان آشوری را در روال انقلاب اسلامی چگونه بررسی می کنید؟
من همیشه در گفت وگو های خود یاد کرده ام که جامعه آشوریان علی رغم جمعیت اندک، به سبب قدمتی چند هزار ساله در این کشور، همیشه مؤثر بوده هست. پیش از شروع و شکل گیری انقلاب، نسل جوان آشوری به طور مستمر در جامعه، حضوری پررنگ داشته هست، این همکاری را در دوران دفاع مقدس نیز می بینیم و به باور بنده، جامعه آشوریان در دوران دفاع مقدس -به راستی و بدون اغراق- بیشترین قسمت را در مقایسه با جمعیت خود، تقدیم میهن کرده هست. ما مظلوم ترین شهیدان را نثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کردیم؛ جوانانی که می توانستند به خدمت سربازی نروند، اما عشق به میهن و تعهدی که نسبت به میهن در وجود خود حس می کردند، باعث گردید که بمانند و در کسوت سرباز به دفاع از میهن خود پرداختند؛ کسانی که به سبب کفالت خانواده می توانستند به سربازی نروند، نسلی که امکان خارج شدن از کشور را داشتند اما ماندند و مشابه یکان یکان هموطنان خود از میهنشان دفاع نمودند.

 شما تفاوت انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب های جهان را در چه خواهید دید؟
من به عنوان یک جوان در انقلاب حضور داشتم و شاهد بودم، حرکتی که جامعه روشنفکری شروع کرد، در جامعه دینی به شکلی دیگر انجام شد، اما سر انجام، ترکیبی از تمامی نهادها، ارگان ها، طیف های متفاوت جامعه و شخصیت های سیاسی با هر نگرشی -اعم از مذهبی، عامی و روشنفکر- پدید آمد که بسیار غرورانگیز بود. این یکدلی، همزبانی و معیت اقشار متفاوت در انقلاب اسلامی، عکس متفاوتی از این نهضت مردمی در مقایسه با سایر انقلاب های دوران معاصر عرضه می دهد. جنس انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه که انقلاب گرسنگی بود و با یک بشکه شراب شروع گردید یا انقلاب کبیر روسیه، تفاوتی ماهوی داشت.

 دیدگاه آشوریان نسبت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و حقوق تشریح شده برای اقلیت های دینی در قانون اساسی، بعد از برتری انقلاب چگونه هست؟
جامعه آشوریان به عنوان یک اقلیت دینی، همراه با دیگر اقلیت های این کشور( ارامنه، زرتشتی ها و کلیمیان)، حضور پررنگی در شروع انقلاب داشته اند. دیدارهایی که آشوریان با دولت موقت داشتند، حضور جوانان آشوری در کمیته های انقلاب اسلامی(حتی کمیته هایی که پیش از شکوفایی انقلاب شکل گرفته بود) و  خدمت در آنان که  به شهادت یا ایثارگری شماری از آنان انجامید، همه حکایت از رویکرد مثبت جامعه آشوری به نگاه و منش امام خمینی (ره) و موقعیت حقوقی خود بعد از برتری انقلاب اسلامی دارد.

در راستای بعضی مسائل حقوقی مثل تساوی دیه مسلمان و غیر مسلمان، مشکلاتی وجود داشت که در کمال خوشبختی با حکم مسئولین حکومتی، حل گردید اما هنوز در مورد مواردی مثل ارثیه یا شهادت در محاکم حقوقی، به نتیجه لازم نرسیده ایم که البته از سوی نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی و دیگر شخصیت های حقوقی، در حال پیگری هست

 ارزیابی تان از وضع معیشتی و حقوقی جامعه اقلیت های دینی، پیش و بعد از انقلاب چیست؟
در راستای بعضی مسائل حقوقی مثل تساوی دیه مسلمان و غیر مسلمان، مشکلاتی وجود داشت که در کمال خوشبختی با حکم مسئولین حکومتی، حل گردید اما هنوز در مورد مواردی مثل ارثیه یا شهادت در محاکم حقوقی، به نتیجه لازم نرسیده ایم که البته از سوی نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی و دیگر شخصیت های حقوقی، در حال پیگری هست. از نظر معیشتی نیز جامعه اقلیت های آشوری، جدا از کل جامعه نیست؛ همان کش و قوس های که برای یک مسلمان در مواجهه با تورم، تحریم و… در جامعه وجود دارد، بر آشوریان نیز تأثیرگذار هست. در کل، هر شرایطی -اعم از شکوفایی یا بحران- که حاکم باشد، دربردارنده حال همه آحاد جامعه هست و از یکدیگر جدا نیستیم.

  دهه فجر و راهپیمایی ۲۲ بهمن در جامعه آشوری چه حال و هوایی دارد؟
ما در پوشش مجموعه ها و کلونی های آشوریان در راهپیمایی گرامیداشت ۲۲ بهمن شرکت می کنیم، حتی در طول مسیر راهپیمایی ، غرفه های خاص آشوری راه اندازی می گردد که فرهنگ و موسیقی آشوری را عرضه می کنند. علاوه بر این به این مناسبت ملی، جشن و پایکوبی آشوری داریم.

  در مورد نقش آفرینی های شهیدان و ایثارگران آشوری در دفاع مقدس بگویید
همان طور که اشاره کردم، در شروع انقلاب، آشوریان نیز همراه و همگام با تمامی آحاد ملت به نقش آفرینی در این نهضت مردمی پرداختد. تشکیل کمیته ها، گروه ها، انجمن های صنفی و دینی و نیز شکل گیری نهادهای کمک رسان به نظام، در همین راستا انجام شد. در اوائل انقلاب، شاهد این شکوفایی بودیم و طبیعتاً با شروع دفاع مقدس نیز حضور پررنگ نسل جوان جامعه آشوری را در این با اهمیت می بینیم. علاوه بر نقش آفرینی در خطوط جبهه، فعالیت هایی در عرصه های فرهنگی نیز از سوی آشوریان انجام شد. انجمن آشوریان تهران به عنوان یک نهاد ملی و فرهنگی، همراه با انجمن آشوریان در شهرهای متفاوت، به ویژه ارومیه، اصفهان، اهواز، شیراز و…، ، بعد از انقلاب اسلامی، جان جدیدی گرفتند و حرکات متعددی را دراین ارتباط شروع نمودند که در آن شرایط، بسیار کمک رسان و تاثیرگذار بود.

 به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه، به نظر شما جانبازی ها و رشادت ها و خانواده های شهیدان، آن طور که باید در رسانه ها منعکس شده هست؟
من مکررا اهتمام کرده ام و دو مرتبه هم می گویم که در کمال تأسف در زیادی از زمینه ها ما قادر نبوده ایم عکس راستین دفاع مقدس را به طرز شایسته نمایش دهیم.
با گذشت بیشتر از یکصد سال از جنگ جهانی اول، اما امروز در سینمای هالیوود، دو مرتبه هم شاهد شکل گیری روایات و داستان هایی در مورد جنگ جهانی اول و دوم هستیم. توان دارم بدون اغراق بگویم که پرفروش ترین آثار سینمایی هالیوود به روایت های جنگ جهانی اول و دوم تعلق دارد. آخرین حرکت انقلابی از نظر فنی، این بود که آنان تمامی مستندات جنگ جهانی اول را -که به صورت سیاه و سفید تهیه گردیده بود- به نحو سه بعدی و رنگی، مورد بازسازی قرار داده و به عنوان آثار مستند روایتی، راهی بازار سینمای جهان کرده اند. حال آنکه روایت های ناگفته زیادی از جنگ و دفاع مقدس وجود دارد که هنوز به تصویرکشیده نشده که باید همت کرد و آنان را از طریق نگارش در قالب کتاب یا تولید آثار سینمایی به افکارعمومی عرضه نمود.

 عملکرد رسانه ها را در ازای معرفی رشادت های شهیدان اقلیت های دینی چگونه بررسی می کنید؟
نهادها و ارگان های رسانه ای، به طور مستمر خود را در ازای جوامع اقلیت های دینی، مسئول دیده و هیچ فرقی در این مورد قائل نشده اند.

 با توجه به سال ها تجربه فعالیت در رادیو، خاطره ای از دوران دفاع مقدس دارید که به طور مستمر در ذهنتان تداعی گردد؟
من در طول هشت سال دفاع مقدس، رییس انجمن آشوریان تهران بودم. این انجمن در دوران دفاع مقدس، عملاً به یک نهاد کمک رسانی به پشت جبهه و همین گونه خطوط مقدم دوئل تبدیل گردد.
زیادی از نقل و انتقالات، به ویژه نقل و جابه جایی جوانان آشوری که در طول دفاع مقدس به عنوان سرباز خدمت می کردند، از سوی انجمن آشوریان تهران صورت می گرفت و خاطرات آن چهره ها و آن روزها، گاه در ذهنم تداعی می گردد.

 آیا روحیه میهن پرستی نسل قبل جامعه آشوری در نسل تازه هم استمرار یافته هست؟
ببینید، جامعه آشوری ، جامعه ای بسته یا تافته ای جدا بافته از جامعه بزرگ ایران نیست و هر تغییری که در میهن اتفاق افتد، بر آشوریان هم تأثیرگذار هست، بنابراین روحیه جوانانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، در نسل جوان آشوری امروز نیز وجود دارد. یعنی جوانان آشوری، جدای از باورهای دینی شان، به صورت طبیعی به عنوان پاسداران و حافظ مرزهای کشورمان، این حس در درونشان وجود دارد و -بدون اغراق- این روحیه  هرگز در درونشان نمرده و هیچ گاه نخواهد مرد.

 عملکرد نهادهای متولی را در مورد صیانت و پاسداشت شهیدان و ایثارگران اقلیت های دینی چگونه بررسی می کنید؟
به تصور من به خانواده های ایثارگر و شهدای اقلیت های دینی حتی بیشتر از مسلمین، بها داده شده هست. حضور نهادها، ارگان ها و شخصیت ها، از رهبر معظم انقلاب گرفته تا شخصیت های سیاسی، کشوری و لشکری در منزل خانواده شهدای مسیحیان آشوری، گواه این اعتبار گذاری هست. نهادهای متولی امر نیز خدمات قابل قبولی در این زمینه داشته اند.

 در جامعه آشوریان، کارگروهی برای خانواده های شهیدان متشکل هست؟
   انجمن آشوریان تهران و دیگر شهرستان ها به عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی، نیازهای جوامع آشوری را برآورده می کنند و همین گونه، انجمن ها و نهادهای کلیسایی به عنوان متولیان دینی، مواظب و پاسدار خواست های جامعه مسیحیان آشوری می باشند.

 شما به عنوان یک مقام مسئول جامعه آشوری چه موضعی در مقابل سخنان دخالت جویانه وزارت امورخارجه آمریکا در ازای اقلیت های دینی دارید؟
نهاد انجمن آشوریان، شخصیت های سیاسی (مثل نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی و شخصیت های حقوقی این جامعه) اعلام نموده اند که هرگز هیچ مشکلی با جوامع مسلمین ایران نداشته اند.
   ما هزاران سال همزیستی مسالمت آمیز با ملت ایران داشته ایم. همیشه هم اعلام نموده ایم که به هیچ متولی و قیمی، خارج از ایران احتیاج نداریم و این دلسوزی های کینه توزانه را باور نمی کنیم.

 به نظر شما، تبعیض یا موانع حقوقی و اجتماعی در مقابل رشد و پیشرفت جوامع اقلیت های دینی در ایران وجود دارد؟
همان طور که پیش تر اشاره کردم، جز بعضی مسائل جزئی حقوقی و سلیقه ای، ما هیچ فرقی با آحاد جامعه بزرگ ایران نداریم. نگاه عمومی نظام به جامعه اقلیت های دینی، نگرش متفاوتی نیست و ما شهروند درجه یک محسوب می گردیم. نماینده اقلیت های دینی نیز از همان حقوقی بهره مند هست که یک نماینده شهر یا روستا در مجلس شورای اسلامی دارد و نماینده من به عنوان یک آشوری ایرانی، هیچ فرقی با دیگر نماینده های مجلس شورای اسلامی ندارد.

 موضع مسیحیان آشوری در ازای جنگ اقتصادی و تحریم های آمریکا چیست؟
در طول این سال ها، آشوریان نیز مثل دیگر اقلیت ها، خود را با سختی ها، کمبودها و نارسایی ها سازگار کرده اند. آنان در قحطی ها، فاجعه ها، جنگ های جهانی اول و دوم و…،
   طبیعی هست که کش و قوس های اقتصادی حاصل از تورم و تحریم، دامن گیر جامعه ما نیز می گردد و مثل هزاران مشکلی که پیش از این با موفقیت، حل کرده ایم، امروز نیز در کنار یکدیگر از این بحران گذر خواهیم کرد.

خاطره ای از شهیدان دوران دفاع مقدس دارید؟

   او می توانست پیش از رفتن به سربازی، از کشور خارج گردد اما به همسرش بیان کرد: «من توان ندارم از دیگر همرزمانم جدا باشم».
   همیشه گفته ام که شهیدان آشوری، شهیدان مظلومی بوده اند.

انتهای پیام