به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بعدازظهر امروز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در برج میلاد برگزار شد. این نشست به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت زنده از بسترهای ارتباطی جشنواره در فضای مجازی در حال پخش است. طباطبایی‌نژاد در آغاز این نشست ضمن تبریک […]

به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بعدازظهر امروز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در برج میلاد برگزار شد.

این نشست به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت زنده از بسترهای ارتباطی جشنواره در فضای مجازی در حال پخش است.

طباطبایی‌نژاد در آغاز این نشست ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر گفت: امیدواریم جشنواره فیلم فجر آغازی برای ورق خوردن تقویم سینمایی و همه چیز بر وفق مراد باشد. زمانی که می‌خواستیم جشنواره را برگزار کنیم، با کاهش آمار درگیر شدگان به کرونا و مبتلایان، شرایط کشور به بهبودی رفت و سینماها باز شدند و امروز این امکان را داریم که در سطح صاحبان آثار و منتقدان و مردم جشنواره فجر را برگزار کنیم. در تهران هفتاد سالن سی استان و پنج منطقه آزاد جشنواره به طور کامل برگزار می‌شود.

تلاش برای برگزاری جشنواره ایمن و بانشاط

وی افزود: سال‌های گذشته ما فیلم‌های جشنواره را به تفکیک برای استان‌ها می‌فرستادیم و بر هر استان ده فیلم ارسال می‌شد امسال در یک شرایط عادلانه همه علاقه‌مندان می‌توانند همه آثار را در همه استان‌ها ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. همه تلاشمان را کردیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاطی داشته باشیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: ما ۱۶ اثر را برای نمایش انتخاب کردیم و از ابتدا گفته بودیم فیلم‌ها برای سیمرغ مورد داوری قرار می‌گیرند مثل هر سال نیست طبق زمانب‌ندی که داشتیم باید دو روز را کمتر می‌کردیم جمع‌بندی ما این بود که این می‌تواند حسن داشته باشد و دو روز آخر را به بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص بدهیم و این فیلم‌ها مرور شود تعداد آثار به گونه‌ای نبود که ده روز پر شود.

طباطبایی‌نژاد درباره فروش بلیت گفت: همه تمهیدات در سمفا انجام شده است فروش از دیروز برای کارت‌های مهمان شروع شده شرایط لازم و آنچه که باید به لحاظ بهداشتی تمهید می‌کردیم انجام شده است دوستان ما در سمفا و سامانه‌های فروش فعالیت اجرایی را پیش می‌برند.

فرآیند اخذ آرای مردمی

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره آرای مردمی این دوره هم گفت: آرای مردمی انجام می‌شود تمامی کسانی که وارد سامانه می‌شوند، کدی دریافت می‌کنند بعد از سانس هم برای آن‌ها کدی می‌آید و با رجوع به سمفا می‌توانند به فیلم موردنظر خود رای بدهند.

وی درباره فرصت دادن به فیلم‌های خارج از مسابقه برای اکران در ایام جشنواره هم گفت: اگر می‌خواستیم آثاری را خارج از مسابقه به نمایش بگذاریم باید کار را از صبح شروع می‌کردیم چون زمان ناهار و اقامه نماز دوستان دچار مشکل می‌شد از این جهت باید صبح سانسی را مقرر می‌کردیم که این امر از نظر پروتکل‌ها مشکل داشت ضمن اینکه انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه کار دشواری بود هر کاری انتخاب می‌کردیم باز عده‌ای معترض می‌شدند. بهتر است از این کار صرف نظر کنیم.

جشنواره نباید به «اکران» تبدیل شود

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شرایط اقتصادی نامطلوب سینماداران هم بیان کرد: سالن‌های زیادی در فضای جشنواره حضور دارند در استان‌ها هم این چنین است در تهران حدود نود اکران در سینماها رخ می‌دهد البته برخی نسبت به همین تعداد انتقاد می‌کنند اینکه جشنواره را به اکران بدل کنیم موضوع درستی نیست.

وی درباره ترکیب هیات داوران جشنواره در بخش‌های مختلف هم اظهار کرد: در بخش فیلم‌های مستند داوران از پیشکسوتان و از چهره‌های حوزه خود هستند. در فیلم کوتاه هم چنین است. یک ترکیب کامل و موفقی بودند در هیات داوران فیلمهای داستانی ترکیبی جوان و همدل و کوشا کنار جشنواره قرار گرفتند اگر ترکیب دیگری بود شاید فیلم‌ها به این دقت داوری نمی‌شد خدا را شکر می‌کنم و شهادت می‌دهم مجموع داوران ما کار خود را به شایستگی انجام دادند و ترکیب قابل دفاعی داشتیم. نتیجه قابل دفاع و ارزشمند است.

این گزارش در حال تکمیل است…