محمدرضا پاسبان در اظهار کرد وگو با ایسنا، در ارتباط با سانحه آتش سوزی در یکی از مدرسه ها زاهدان که منتج به مرگ ۴ دانش آموز دختر شده و علاوه بر این با اشاره به سانحه همانند به این سانحه در سال های گذشته که در یکی از مدرسه ها شین آباد به واقع […]

محمدرضا پاسبان در اظهار کرد وگو با ایسنا، در ارتباط با سانحه آتش سوزی در یکی از مدرسه ها زاهدان که منتج به مرگ ۴ دانش آموز دختر شده و علاوه بر این با اشاره به سانحه همانند به این سانحه در سال های گذشته که در یکی از مدرسه ها شین آباد به واقع شدن ملحق شده بود، اظهار کرد: یکی از مشکلات بنیادی کشور ما بی توجهی به تعلیم پایه است که تعمیم داده شده و در سح تعلیم عالی گسترش پیدا نموده است. به این مفهوم که شیوه زندگی فردی و اجتماعی طبق استانداردهای پذیرفته گردیده در کودکستان ها و مدرسه ها ما علی الخصوص در مدرسه ها خستین تعلیم داده نمی توان.

وی تصریح نمود: با یک نگاه خاص در منفعت های ملی، هویت ملی و احترام به حقوق شهروندان می بینیم که رعایت حق الناس و حقوق مردم -که اتفاقا در دین ما بیشتر از هر دینی مورد تاکید قرار گرفته است- در تعلیم غایب است. نکته دیگر ذی ربط به ابزارها آموزشی است که تکمیل کننده و در راستای همان هدف کلیدی است که بیان شد؛ به این مفهوم که ما در ایجاد فضای مناسب آموزشی چه از نظر جابه جایی نشاط، امید و ایجاد جذابیت و چه از نظر امنیت و ابزارها اولیه بسیار ضعیف عمل کردیم.

این وکیل دادگستری با بیان این که «ایراد وارد به دولت در راستای تعلیم از یکسو ذی ربط به نداشتن یک برنامه آموزشی مدون است که تعلیم حقوق شهروندی، حقوق اجتماعی و احترام به این حقوق در آن لحاظ شود»، تصریح نمود: از سویی ایراد دیگر این است که در آن برنامه آموزشی در مورد تعلیم علاقه و عشق به کشور و فرهنگ ملی در کنار فرهنگ و تاکید بر این مطلب که تعلیم دهندگان این مسائل خودشان صلاحیت های اخلاقی، فردی و شخصی را داشته باشند کوتاهی شده است.

وی گفته بود: یکی دیگر از مشکلات این است که بودجه کافی و لازم برای این امر مدنظر داشته نشده است در حالی که بودجه با عنوان های و مناسبت های متفاوت بدون آن که هیچ بازدهی را نمایش دهند و یا ارائه کنند صرف می گردد. باید این سؤال پرسیده گردد که اصولا تخصیص چنین بودجه های کلانی برای امور علی الظاهر فرهنگی تا چه اندازه به سود کشور و حتی انقلاب بوده است؟ از وظیفه ها و تکالیف دولت برای تامین امنیت و ابزارها آموزشی مناسب در مدرسه ها این است که قسمتی از این بودجه ها به آموزش و پرورش که در حقیقت استانداردترین و با اهمیت ترین نهاد آموزشی در هر کشوری من جمله ایران است، تخصیص داده گردد.

وی اظهار کرد: این تکالیف که برعهده دولت است ریشه مذهبی دارد و هم در دین و فرهنگ تاریخی ما، هم در استانداردهای جهانی و هم در قانون بنیادی ما مورد اشاره قرار گرفته است. قوه مجریه و در کنار آن مجلس توان دارند این امر را با آمار و ارقامی که به آنان اختصاص دارد و با نگاهی که به آموزش و پرورش دارند، اثبات کنند.

انتهای پیام