زنگ سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ با کمبود ۱۴ هزار معلم در کلاس های درس استان اصفهان به صدا درآمد و با آن که آموزش و پرورش، هیچ مجوزی برای جذب و بکارگیری این تعداد معلم نداشت، قول داد با راهکارهایی مانند خرید خدمت فرهنگیان، حق التدریسی ها و سر کلاس فرستادن مدیر، ناظم و معلمان […]

زنگ سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ با کمبود ۱۴ هزار معلم در کلاس های درس استان اصفهان به صدا درآمد و با آن که آموزش و پرورش، هیچ مجوزی برای جذب و بکارگیری این تعداد معلم نداشت، قول داد با راهکارهایی مانند خرید خدمت فرهنگیان، حق التدریسی ها و سر کلاس فرستادن مدیر، ناظم و معلمان بازنشسته اجازه ندهد کلاسی بدون معلم بماند، این در حالی است که پدر و مادر دانش آموزان، سر کلاس فرستادن معلمان ۸۲ ساله و حتی مدیر و ناظم را به معنای افت کیفیت آموزش می دانند.

خانم براتی مادر یک پسر ۸ ساله است، در این باره گفت: کلاس ها امسال بسیار شلوغ هستند و از معلم های بازنشسته یا حق التدریس نمی توان انتظار داشت به یادگیری تک تک بچه ها توجه داشته باشند، حتی معلمان از درس هایی مثل آموزش الفبا به سرعت می گذرند و اگر دانش آموزی بخواهد کمی بازیگوشی کند یا غیبت داشته باشد، به سرعت عقب می افتد و باید در خانه مطالب درسی را یاد بگیرد.

آقای نامجو که پدر یک دختر ۹ ساله است، با انتقاد از ادامه کار معلمان بازنشسته در مدارس، گفت: سر و کله زدن با بچه ها در سن ابتدایی و حتی دبیرستان نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. از این گذشته بسیاری از روش های دهه ۶۰ و ۷۰ دیگر قدیمی شده و معلم های آن دوره کارایی چندانی برای کودکان این نسل ندارند. از آن بدتر این که مدیر یا ناظم سر کلاس بروند و درس هایی مثل ادبیات یا تاریخ و جغرافیا را یاد بدهند، نتیجه این می شود که مدام پدر و مادرها را سراغ خرید کتاب های کمک آموزشی می فرستند و کلاس های جبرانی تشکیل می دهند.

کمبودی که به ۱۹ هزار نفر می رسد

غلامحسن سخایی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به کمبود ۱۲ هزار معلم در سال تحصیلی جاری در مدارس، گفت: سال گذشته حدود ۱۲ هزار کسری نیروی انسانی داشتیم. با تلاش زیادی که انجام شد توانستیم از طریق تعداد زیادی خرید خدمات، بکارگیری حدود ۴ هزار بازنشسته و نزدیک به دو سه هزار نفر حق التدریس و همچنین از طریق سر کلاس فرستادن معاونان و دیگر نیروهای موجود در مدارس، این کسری را تأمین کنیم.

وی دلیل ادامه همکاری بازنشستگان با آموزش و پرورش را دریافت امتیاز رتبه بندی یا موارد دیگری که شامل حال آنها می شود دانست و افزود: با این حال در سال آینده حدود ۵ هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت که به این آمار اضافه می شوند و هیچ راهی برای جبران این کمبود وجود ندارد.

سخایی درباره تلاش های آموزش و پرورش برای جبران این کمبود در فصل تدوین و تصویب بودجه، یادآور شد: با نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و استانداری رایزنی هایی کرده ایم، اما موضوع ممنوعیت استخدام باید از طریق مجلس و سازمان استخدام کشوری حل و مجوز استخدام صادر شود که فعلا هیچ مجوزی در کار نیست. برای خرید خدمات نیز تلاش زیادی کرده ایم، حتی رایزنی هایی زیادی با کمیسیون تلفیق انجام شده، اما نمی دانیم به چه نتیجه ای در زمینه بودجه می رسد و اکنون نمی دانیم نیروی سال آینده را باید به چه شکلی تامین کنیم.

نیازمان در بین استان ها محو می شود

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که در شرایط بحران کمبود نیرو، مشکل را باید چگونه حل کرد؟ گفت: همه نمایندگان با آموزش و پرورش همراهی می کنند، اما متاسفانه مجلس اکنون هیچ ردیف و مجوزی برای استخدام ندارد، البته مشکل اصلی ما این است که بعضی از استان ها نیروی مازاد هم دارند و فقط چند استان هستیم که واقعاً نیاز به نیرو داریم که این نیاز در بین همه استان ها محو می شود.

سخایی بحران کمبود معلم را شامل استان های اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان، شهر تهران و شهرستان های تهران دانست و افزود: به شدت کمبود نیرو داریم.

وی گفت: قرار است موضوع بحران نیروی انسانی در اصفهان را با حضور وزیر یا یکی از معاونان ایشان بررسی و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه کنیم، اگر به یکی از این راهکارها برسیم، اقداماتمان را زودتر شروع می کنیم، اما اگر به نتیجه نرسیم اصلا نمی دانیم چه کنیم.

به جای آموزش، کلاس داری می کنیم

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره بهکارگیری معلمان ۸۰ ساله در مدارس اصفهان نیز توضیح داد: این معلمان امسال ۸۲ ساله شده و اگر منظور این است که استفاده از این معلمان آیا باعث افت کیفیت تحصیلی می شود، پاسخ این است که اکنون فقط در حال کلاس داری هستیم.

سخایی با اشاره به افت شدید کیفیت آموزش در مدارس به دلیل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرروش، گفت: ما مخالفتی با بهکارگیری بازنشستگان نداریم، چون صاحب تجربه هستند، اما سبک های آموزش عوض شده و بازنشستگانی که ۱۰ تا ۱۵ و ۳۰ سال پیش بازنشسته شده اند قطعاً با روش های جدید آموزشی نه مطالعه ای دارند و نه آشنا هستند.

وی با بیان اینکه فاصله سنی ۶۰ تا ۷۰ سال بین دانش آموز و معلم می تواند همگرایی را از بین ببرد و باعث مشکل شود، افزود: دانش آموزان هم به علم و تکنولوژی های روز مسلح اند، اما بازنشستگان شاید این امکانات را نداشته باشند و این شرایط شاید باعث کاهش کیفیت شود.

وی درباره راهکارهای پیشنهادی اصفهان برای حل مشکل کمبود معلم نیز افزود: یکی از پیشنهادات این است که خرید خدمت را افزایش دهیم که واقعاً نیروهای بسیار با کیفیتی هستند، اما روش جذبشان را هم مقداری خودمان ساماندهی کنیم که بتوانیم بهترین نیروها را از طریق خرید خدمات آموزشی جذب کنیم، یا این که مجلس به ما اجازه بدهد که نیروی حق التدرسی آزاد به کار بگیریم که هنوز اصلاً صحبتی درباره این موضوع نشده است.

سخایی سهمیه استخدامی اصفهان را بسیار ناچیز و کمتر از هزار نفر برشمرد و گفت: با توجه آمار بازنشستگان هر سال، امسال حدود ۵ هزار خروجی داریم و نزدیک به هزار و ۷۳۰ نفر ورودی که ورود و خروج ها با هم نمی خواند و مشکلاتی به دنبال دارد.

انتهای پیام