به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، محمد بطحائی – وزیر آموزش و پرورش – در آخرین نشست خبری خود در آخرین روز شهریور ماه شمار بازماندگان از تحصیل را ۱۴۲ هزار نفر در دوره خستین اعلام نمود و اظهار کرد: برآورد ما این است که نتوانستیم این ۱۴۲ هزار دانش آموز خستین بازمانده را به مدرسه […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، محمد بطحائی – وزیر آموزش و پرورش – در آخرین نشست خبری خود در آخرین روز شهریور ماه شمار بازماندگان از تحصیل را ۱۴۲ هزار نفر در دوره خستین اعلام نمود و اظهار کرد: برآورد ما این است که نتوانستیم این ۱۴۲ هزار دانش آموز خستین بازمانده را به مدرسه برگردانیم البته ۳۱ هزار و ۹۱۰ دانش آموز را به مدرسه بازگرداندیم که افتخار بزرگی است. علاوه بر این در سال تحصیلی قبل ۵۰۶۹ دانش آموز اتباع را فارغ از داشتن مدارک هویتی با سازگاری وزارت کشور و سایر دستگاه ها در دوره خستین ثبت نام کردیم.

البته سعید طاهری – ریاست امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان برنامه و بودجه کشور- در مرداد ماه سال جاری آمار جامع تری از بازماندگی از تحصیل اعلام و اظهار کرد: آمار در دست ما از بازماندگان تحصیلی ۷۴۷ هزار نفر در کشور است که ۲۳ درصد آنان مربوط به مقطع خستین است. ۸۵ ۸۵ درصد بازماندگان از تحصیل در گروه های سنی ۶، ۱۰، ۱۱، ۱۴ تا ۱۶ سال می باشند.

کسی که در شش سالگی تحصیل نمی کند به سبب مشکلات معیشتی است و احتیاج است بهزیستی، استانداری و دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش را برای ساماندهی بازماندگان از تحصیل کمک کنند. وزارت آموزش و پرورش که متولی ریشه یابی و پیگیری برگشت به مدرسه بازماندگان از تحصیل است در چند سال گذشته اقداماتی من جمله «جست و جوی خانه به خانه» را آغاز کرده است و بر طبق اعلام معاون تعلیم خستین وزارت آموزش و پرورش « در چهار سال گذشته ۱۴۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب مدرسه گردیدند و همچنان ۱۴۲ هزار کودک از تحصیل بازمانده اند. سالانه نام های بازماندگان را اعلام می نماییم که طبق معمول این کار در زمستان انجام می گردد. آموزش و پرورش در اقصی نقاط کشور حاضر است و دارای مدرسه است. وقتی آموزش و پرورش کانون باشد و با سایر سازمان های ذی ربط هم افزایی دارا باشیم کار خوب تر پیش می رود.»

»در این میان وزارت رفاه نیز با سیاست «رفع فقر آموزشی» از سه سال گذشته به مبحث بازماندگی از تحصیل وارد و در سال ۹۴ و ۹۵ شناسایی وسیع کودکان بازمانده از تحصیل با ابتکار معاونت رفاه این وزارتخانه آغاز گردید. در آن زمان فهرستی از محصلین مقطع خستین از آموزش و پرورش و لیست واجدین شرایط برای رفتن به مدرسه از سازمان ثبت احوال را دریافت نمودند و پس از پیگیری های مکرر توانستند ۱۳۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی و برطبق علل بازماندگی از یکدیگر تفکیک کنند.

طی اجرای این طرح، با احصای کد ملی و شماره ارتباط سرپرستان خانوار با خانواده های این کودکان ارتباط برقرار کردند و دلیل بازماندگی از تحصیل را جویا گردیدند که فقر، کوچ ، عاملان فرهنگی و….. علاوه بر این مشخص گردید که عده ای از این کودکان علیرغم آنکه تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند دو مرتبه هم به مدرسه نرفتند.

به گفته مدیرکل عارضه های اجتماعی وزارت رفاه، برای سال ۹۷ یکی از محورهای کلیدی برنامه های خود را شناسایی دو مرتبه بازماندگان از تحصیل قرار داده ایم. بی توجهی به تحصیل توان دارد در آینده منتج به فقر گردد و به همین سبب از سوی وزارت رفاه پیگیری می گردد. با وزارت آموزش و پرورش و نهاد ریاست جمهوری نیز در همکاری هستیم و معیت خوبی با ما دارد. 

البته وزارت رفاه در انتظار همکاری و پشتیبانی سایر دستگاه ها نمانده است و برنامه اش را به آرامی جلو می برد. احمدرضا پرنده – مدیرکل دفتر عارضه های اجتماعی وزارت رفاه – در این باره توضیح داد: طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل از کارهای مخصوص معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. ما به منظور کاهش فقر آموزشی طرحی در سال ۹۶-۹۷ اجرا و تعداد ۹۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع سنی ۶تا ۱۱ سال را شناسایی کردیم.

وی اضافه کرد: ما ابتدا مشخصات محصلین ثبت نام شده در مدرسه را از آموزش و پرورش گرفتیم و از ثبت احوال نیز اطلاعات کودکان در سنین ۶تا۱۱ سال که باید به مدرسه می رفتند ولی ثبت نام نکرده بودند را بدست آوردیم. پس از آن از طریق ثبت احوال، کد ملی سرپرست خانوار این کودکان را اخذ کردیم. با همکاری خوب وزارت ارتباطات شماره تلفن سرپرست خانوار این کودکان را تصرف کردیم و از این طریق به تک تک خانواده ها در حال حاضر پیامکی از جانب وزارت رفاه ارسال شد و از خانواده ها خواستیم در این فاز منحصرا دلیل نرفتن فرزند خود به مدرسه را از طریق پیامک به همان شماره که پیام را دریافت نمودند، ارسال ننمایند.

به گفته پرنده، شناسایی دلیل بازماندگی این ۹۶هزار نفر از تحصیل در دست ارزیابی است و به زودی علل بازماندگی از تحصیل از طریق پیامک، ارتباط تلفنی و  بازدید میدانی مشخص و جهت برگشت به تحصیل کودکان به مدرسه با استفاده از تمامی حجم ها اقدام خواهد گردید. اعتباراتی هم حدس زدیم و تخصیص دادیم تا بتوانیم آن دسته از کودکان را که به دلیل فقر به مدرسه نرفته اند را به چرخه تعلیم برگردانیم.

مدیرکل دفتر امور عارضه های اجتماعی وزارت رفاه تاکید کرد که اجرای این طرح یکی از کارهای موثر وزارت رفاه پس از برتری انقلاب اسلامی است و موفقیت این طرح نشان و الگویی از یک کار هم افزا در کشور است.

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، وزارت رفاه در این مدت با شناسایی و ریشه یابی بازماندگی از تحصیل در قالب سیستم پیامکی و ارتباط های تلفنی با خانواده ها در کوشش است تا کودکان محروم از تحصیل را به مدرسه بازگرداند.