خبرگزاری ایلنا: یک نماینده اصولگرای مجلس گفت: دلیل اینکه ما به سمت استانی شدن انتخابات رفتیم این بوده که زنجیر و تنگناهای بسته به پای نمایندگان مجلس که آنان را به حد یک کدخدا در روستا ها تقلیل داده استT باز کنیم و آنان را به عنوان چهره‌هایی در سطح ملی در چارچوب قانون بنیادی […]

خبرگزاری ایلنا: یک نماینده اصولگرای مجلس گفت: دلیل اینکه ما به سمت استانی شدن انتخابات رفتیم این بوده که زنجیر و تنگناهای بسته به پای نمایندگان مجلس که آنان را به حد یک کدخدا در روستا ها تقلیل داده استT باز کنیم و آنان را به عنوان چهره‌هایی در سطح ملی در چارچوب قانون بنیادی برسانیم تا نقش ایفا کنند.

سید علی ادیانی در مورد استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح به قانون بنیادی برمی‌گردد. بر طبق قانون بنیادی حوزه انتخابیه را قانون تعیین می‌کند یعنی حوزه انتخابیه بر طبق قانونی بنیادی کشور ما می‌تواند ملی، استانی و به‌صورت حوزه‌های انتخابیه فعلی باشد که یک تا پنج شهرستان را در برمی‌گیرد. نظام انتخاباتی فعلی مجلس شورای اسلامی دارای نکات مثبت و منفی متعددی هست که نقاط ناتوانی آن به مراتب زیادتر از نقاط قوت آن هست.

وی با بیان اینکه یک نماینده بر طبق اصل ۶۷ قانون بنیادی سوگند جلاله یاد می‌کند، گفت: وظیفه نمایندگان مجلس قانونگذاری و اعمال نظارت هست، علاوه بر این یک نماینده باید در مورد همه امور داخلی و بیگانه کشور اظهارنظر کند. نوع رویکرد و منظر تصمیم‌گیری‌های مجلس بر طبق قانون بنیادی ملی هست. یک نماینده برای اینکه در سطح ملی نقش‌آفرینی خودش را جلوه و جلای بیشتری بدهد، باید از هرچه تعلقات منطقه‌ای و استانی هست، آزاد گردد.

از ۲۹۰ نماینده منحصرا ۴۰ نفر میدان‌داری می‌کنند و مابقی حتی یک بار هم قانون بنیادی را نخواند‌ه‌اند

این عضو فراکسیون ولایی مجلس تصریح نمود: طبیعی هست وقتی دغدغه‌های کلیدی یک نماینده کوچه و پس کوچه‌ها و روستاهای آبادی خودش باشد، درنتیجه این نوع نگاه پارادوکس و تضادی را با امور ملی ایجاد می‌کند. در قانون انتخابات فعلی مجلس، نماینده از مردم حوزه انتخابیه رای می‌خواهد و با آن رای باید برای ملت، استان و حوزه انتخابیه خود کار کند، این مسئله در جاهایی با هم هم‌پوشانی ندارد و به همین سبب بیشتر نمایندگان در ادوار مختلف مجلس کارهایشان در حد شهرستان محدود می‌شود و رویکرد، نگاه و برنامه‌ریزی ملی ندارند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: ۲۹۰ نماینده در مجلس حاضر هستند که ۳۰ یا ۴۰ تن از آنان میدان‌داری می‌کنند و مابقی و بعضی از این‌ها اصلا شاید حتی یک بار هم آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون بنیادی را نخواند‌ه‌اند که این با اصل وظیفه ها نماینده تضاد دارد.

وی تاکید کرد: به منظور ایجاد تلفیق بین نگاه ملی و رسیدگی به امورات حوزه انتخابیه، یکی از راهکارهای ادوار مختلف مجلس برای برون رفت پارلمان از وضع ناکارآمد آن، طرح استانی شدن انتخابات بوده هست. به غیر از آن بالا بردن سطح و جایگاه نمایندگی و توجه نمایندگان در پرداختن به مسائل ملی و استانی در طرح استانی شدن انتخابات به طور مستمر دیده می‌شده هست. از مجلس پنجم تاحالا این بحث استانی شدن انتخابات مطرح بوده هست.

زنجیرهای بسته به پای نمایندگان، آنان را در حد کدخدای یک روستا تقلیل داده هست

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در بیان نحوه اجرا و ساز و کار استانی برگزاری انتخابات مجلس، گفت: در این طرح وجود و حضور حوزه انتخابیه هم دیده شده هست اما کفه پایانی کار، رای استان هست. به عنوان مثال فرض کنیم ما در استان مازندران ۱۲ شهرستان و ۹ حوزه انتخابیه داریم، در این طرح سهمیه همه حوزه‌های انتخابیه محفوظ هست یعنی این طور نیست که ۱۲ نماینده استان تنها از بابل و ساری و قائم شهر انتخاب گردند لکن سهمیه همه حوزه‌های انتخابیه در سراسر کشور محفوظ هست.

وی اضافه کرد: نمایندگانی منتخب استان خواهند گردید که دست کم ۲۰ درصد از رأی های ماخوذه حوزه انتخابیه خود را دارا باشند و آن کسی که آن ۲۰ درصد را دارد و در استان هم بالاترین رای را اکتساب کرده هست، به عنوان منتخب استان معرفی می‌شود اما سهمیه هر حوزه انتخابیه برابر همین حوزه‌های انتخابیه فعلی و قانون فعلی محفوظ هست لکن تنها خاستگاه رأیها از یک محدوده جغرافیایی به اسم حوزه انتخابیه به یک محدوده وسیع‌تری به اسم استان مبدل میشود. این طور نیست که کلان شهرها بتوانند منحصرا نامزدهای خود را به مجلس راه بدهند، لکن از همه حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور در مجلس حاضر خواهند بود.

ادیانی عنوان نمود: دلیل اینکه ما به سمت استانی شدن انتخابات رفتیم این بوده که زنجیر و تنگناهای بسته به پای نمایندگان مجلس که آنان را به حد یک کدخدا در روستاها تقلیل داده هست را باز کنیم و آنان را به عنوان چهره‌هایی ملی در سطح ملی در چارچوب قانون بنیادی برسانیم تا نقش ایفا کنند.

وقتی انتخابات استانی گردید، آنگاه فهرست هست سخن اول را می‌زند

این نماینده مجلس دهم گفت: سبب دومی که ما به سمت استانی شدن انتخابات مجلس رفتیم، این بود که همین الان نظام انتخابات ما این مشکل را دارد که ما با مقیاس و نرمال دوگانه مواجه هستیم. همین الان در کشور در بعضی از نقاط کشور انتخابات استانی هست. نظیر تهران، نظیر شهر قم و کلان شهرها به شکلی انتخابات استانی برگزار می‌شود. شما نمی‌توانید انتخابات مجلس را در تهران استانی برگزار کنید و در دیگر استان‌ها شهرستانی برگزار کنید، این نیز مشکل قانون انتخابات فعلی هست.

این نماینده اصولگرای مجلس دنبال کرد: اتفاقا یکی از مزایای استانی شدن انتخابات مجلس، توجه به تحزب هست. وقتی انتخابات استانی گردید، آنگاه فهرست هست که سخن اول را می‌زند، در صورت استانی شدن انتخابات، علی‌القاعده نامزدهایی در استان رای خواهند آورد که در لیست‌های بنیادی و موثر و پرنفوذ استانی حضور دارا باشند. به عنوان مثال ما در کل ادوار ده گانه مجلس تنها دو سه مورد داشتیم که از تهران نماینده گردیدند و در لیست‌ها نبودند، اما اینها اندک و استثنا هستند.

اصلاح‌طلبان ریاست دولت را به عاریه از اصولگرایان گرفته‌اند

وی با اشاره به ضرورت پویا بودن تحزب در این قانون گفت: در کشور دو جریان قوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان حاضر هستند. احزابی نیز وجود دارد که دولت ساخته هستند. وقتی دولت‌ها می‌آیند حزبی نیز برای خود ایجاد میکنند به طور مثال زمان آقای هاشمی رفسنجانی حزب سازندگی، زمان آقای خاتمی حزب مشارکت، زمان آقای احمدی‌نژاد حزب پایداری، زمان آقای روحانی حزب اعتدال و توسعه به وجود آمد که احزاب دولت ساخته هستند اما احزاب ریشهدار کشور دو جریان هستند یکی اصلاحطلبان و دیگری اصولگرایان هستند، برد هم با اینها هست.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: جریان مجلس سوم کلا چپ بود، مجلس چهارم جریان راست بود، مجلس پنجم تلفیقی از جریانات چپ و راست بود، مجلس ششم جریان چپ بود، مجلس هفتم و هشتم و نهم اصولگرایان بودند و مجلس دهم ترکیبی هست و به عقیده من اصولگرایان اکثریت قاطع مجلس یازدهم را خواهند گرفت علاوه بر این به عقیده من انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را اصولگرایان خواهند گرفت. تازه الان هم که دولت در اختیار اصلاحطلبان هست ریاست دولت را به عاریه از اصولگرایان گرفته‌اند.

ادیانی در انتهاء در عکس العمل به رد شدن این طرح توسط شورای نگهبان در ادوار مختلف مجلس گفت: مجلس ششم و هفتم و هشتم و نهم این بحث استانی شدن انتخابات مجلس را مطرح نمودند و شورای نگهبان به علل مختلف زیر سؤال برد. اما ما الان دو شاخص داریم یکی قانون بنیادی و دیگری هم سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری هست که رهبری در آنجا مولفه‌هایی را در سیاست‌های ابلاغی بحث ذی ربط به نظام انتخابات کشور مطرح نمودند که این شاخص‌های جدید هم مطمئنا موردنظر شورای نگهبان می باشد.