به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، ۱۷ مرداد همزمان با اجرای بسته جدید ارزی و با خارج شدن شرکت های هواپیمایی از اولویت دریافت ارز دولتی، نرخ بلیت پروازها ناگهان با افزایشی بیشتر از صد درصد روبه رو گردید. اولین آلارم را آژانس های گردشگری به صدا درآوردند و اخطار دادند؛ این اقدام شرکت […]
به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، ۱۷ مرداد همزمان با اجرای بسته جدید ارزی و با خارج شدن شرکت های هواپیمایی از اولویت دریافت ارز دولتی، نرخ بلیت پروازها ناگهان با افزایشی بیشتر از صد درصد روبه رو گردید. اولین آلارم را آژانس های گردشگری به صدا درآوردند و اخطار دادند؛ این اقدام شرکت های هواپیمایی که با عمل متخلفانه فروش بلیت ها به دلار یا یورو همراه بود، عزیمت و صنعت گردشگری را به مخاطره خواهند انداخت.
سازمان هواپیمایی چند روز بعد بخشنامه تسعیر ارزی را ابلاغ کرد و از ایرلاین های بیگانه خواست نرخ ها را به ارز رایج در ایران بفروشند، در عین حال که آنان را به نمایش همه بلیت های صادره و فروخته طبق واحد پول رسمی کشور ملزم کرد اما به گزارش خبرنما به نقل از آژانس های مسافرتی این رویه منحصرا در عده ای از شرکت های هواپیمایی تغییر کرد. هنوز ایرلاین هایی می باشند که فروش ارزی دارند و عرضه ریالی بلیت های خود را روی سیستم ها مسدود کرده اند.
با ادامه این گرانی که به مسیرهای هوایی داخلی نیز سرایت کرد، سازمان هواپیمایی اعلام نمود: ارز موردنیاز ایرلاین ها از طریق سیستم «سنا» تخصیص پیدا می نماید. دستوری که در ظاهر نرخ ها را کنترل می کرد، اما در حقیقت تفاوت ناچیز ارز سنا و آزاد چنین سرنوشتی را رقم نزد و روند صعودی نرخ سفرهای هوایی همچنان ادامه پیدا نمود تا آن جا که علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری ـ ۲۲ مرداد در نامه ای خطاب به اسحاق جهانگیری ـ دستوری که در ظاهر نرخ ها را کنترل می کرد، اما در حقیقت تفاوت ناچیز ارز سنا و آزاد چنین سرنوشتی را رقم نزد و روند صعودی نرخ سفرهای هوایی همچنان ادامه پیدا نمود تا آن جا که علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری ـ ۲۲ مرداد ـ معاون اول رییس جمهور ـ با تعریف وضعیتی که منتظر صنعت حمل ونقل هوایی، گردشگری و علاوه بر این سفرهای داخلی، بیگانه و ورودی هست، درخواست کرد: «با قید فوریت کمیته ای مشترک با عضویت سازمان میراث فرهنگی، صنعت های دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) و بانک مرکزی تشکیل گردد تا ابعاد متفاوت مبحث گرانی بلیت هواپیما و عزیمت، ارزیابی و کارشناسی شده و راهکارهای عملیاتی برون رفت از چالش های پیش رو به طور واقع گرایانه احصاء و اجرایی گردد. »
در این میان که روزانه سندهای و تصویرهایی از بلیت های گران شده و فیلم هایی از پروازهای تهی از مسافر منتشر می گردد، وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در عکس العمل اظهار کرد، که ««در شرایط فعلی محافظت صنعت هوانوردی از نرخ پروازها برای کشور بسیار با اهمیت تر هست و باید بتوانیم این صنعت را از گزند تحریم ها محافظت و در حرکت نگه داریم. »
»راه کار وزیر برای برون رفت از وضعیتی که به باور آژانس های مسافرتی و هوایی به بیکاری صنعت حمل ونقل و گردشگری و حذف سفرهای هوایی از سبد خانوار ایرانی بویژه در قشر کم درآمد و متوسط منتج خواهد گردید، آن بوده که «شرکت های هواپیمایی قیمت بلیت ها را روی پایگاه های اینترنتی خود منتشر کنند و قسمت پروازهای چارتر نیز از سبد پروازها بشدت محدود گردد.»
» آخوندی معتقد هست که «افزایش نرخ ها در پروازهای چارتر خیلی زیادتر از نرخ رسمی شرکت های هواپیمایی است». برای همین به مردم سفارش کرد: «بلیت هواپیمای خود را از شرکت های هواپیمایی تهیه کنند؛ چراکه این نرخ ها متعادل تر هست و مشمول تخلف های پروازهای چارتری نیست. »
اما سیدهادی بهادری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ به این سخنان وزیر راه عکس العمل نشان داده و تاکید کرده که « »«صنعت هوانوردی منسوب به مسافر است» و گفته که «با فدا شدن مسافر، این صنعت از بین خواهد رفت. در نتیجه باید پشتیبانی های لازم از مسافران صورت پذیرد تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد. هزینه های زیادی برای توسعه فرودگاه ها شده هست که با پشتیبانی نکردن از مسافران و نابود شدن این صنعت، شاهد هدررفت آن سرمایه ها می باشیم. »
»او افزایش نرخ بلیت ها بویژه در مسیرهای داخلی را متاثر از نبود برنامه ریزی صحیح دانسته و گفته، «دولت باید در این زمینه تدبیری بیندیشد، آنچه امروز دیده می گردد یک بی تدبیری مدیریتی هست.»
»با آن که وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری و تشکل های صنفی شرکت های هواپیمایی باور دارند که: افزایش نرخ بلیت ها تحت تاثیر قطع پرداخت ارز دولتی و کارکرد چارترها بوده، اما آژانس های گردشگری اعتقاد دارند آنچه سفرهای هوایی را به چنین سرنوشتی دچار کرده؛ علاوه بر تعیین نرخ مبدل ارز (ROE) در بازار ثانویه و البته مشی چارترها، زیاده خواهی ایرلاین ها نیز بوده هست.
برای همین و به داعیه احصاء راهکارهایی برای برون رفت از شرایطی که خلاف سیاست گذاری ها برای رونق سفرهای داخلی و جایگزینی آن با سفرهای بیگانه هست، ستاد سازگاری خدمات عزیمت دست به کار گردید و همان مسیری را رفت که از معاون اول رییس جمهور نیز درخواست کرده بود در دولت شرایطش را مهیا کند.
در این جلسه که خروجی آن توافق برای تشکیل کارگروهی ویژه برای ارزیابی مبحث نرخ بلیت هواپیما و عزیمت بود، عابدزاده ـ رییس سازمان هواپیمایی ـ در دفاع از ایرلاین ها اظهار کرد: «صنعت هواپیمایی جزء صنعت های پولدار نیست، در کشور ما نیز باید این چنین باشد. کسانی که دنبال نفع می باشند وارد این صنعت نشوند. متاسفانه نگاه اشرافی به صنعت هواپیمایی خسارات زیادی وارد کرده هست، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می رفت، یکی از مسائلی که تا دو سال پیش داشتیم این بود که خط های هوایی نمی توانستند پول سوخت خود را بپردازند. »
»با این حال او یادآور گردید: «بازگشت به شرایط گذشته به معنای نابود شدن صنعت هواپیمایی کشور هست، نباید تحت تاثیر جو قرار دریافت کنیم، حمل ونقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور هست و ما نباید روند درستی را که در این حوزه ایجاد شده هست، متوقف نماییم.»
»عابدزاده دنبال کرد: «هدف گیری و برنامه ریزی درست بوده هست اما متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما اندک اندک به یک کالای اشرافی مبدل گردد، این در حالی هست که در دنیا برنامه ها به سمتی پیش می رود که سفرهای ارزان ایجاد گردد؛ چراکه عزیمت یکی از علامت های توسعه یافتگی کشورها محسوب می گردد. »
مرتضی دهقان ـ معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ـ در همان جلسه و هم راستا با سخنان رییسش، اظهار کرد که « »«آزادسازی برای شرکت های هواپیمایی انجام شد و قرار نبود دربردارنده حال پروازهای چارتری گردد، متاسفانه این مورد رعایت نشد و تخلف شده هست. نزدیک به ۷۰ درصد بلیت های کشور تابع مقررات ابطال و تغییر هست و حدود ۳۰ درصد چارتری هست، زیادی از سایت هایی که هواپیمای چارتری عرضه می دادند را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کردیم و آمادگی داریم در این حوزه با معاونت گردشگری مشارکت دارا باشیم.»
»دهقان افزود که، «۳۴ درصد هزینه های خطوط هوایی در جهان صرف تامین سوخت می گردد اما در کشور ما این هزینه ۱۹ درصد هست؛ چراکه ما به خطوط هوایی برای تامین سوخت یارانه می دهیم. با این وجود ۵۰ درصد هزینه های هواپیمایی داخلی ارزی هست، بعضی بیان می کنند بالا رفتن نرخ ارز ربطی به سوخت هواپیماها ندارد درحالی که این مبحث صحت ندارد.»
»معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت که «شرایط تحمیلی تحریم بر صنعت موجب شده فشارهای زیادی به شرکت ها برای تامین ناوگان و قطعات وارد گردد و افزایش هزینه های عمومی در ماه های اخیر نیز موجب شده که سفرهای هوایی کاهش یابد. »
»محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری و رییس ستاد مرکزی سازگاری خدمات عزیمت ـ هم که با بسته ایده ای تشکیل تیم ویژه برای ارزیابی مبحث نرخ بلیت هواپیما با حضور تعزیرات، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت کشور، سازمان راهداری و سازمان میراث فرهنگی در این جلسه حاضر گردیده بود، تاکید کرد: «مشکلاتی که در این بخش به وجود آمده هست، باید بلافاصله در ستاد سازگاری عزیمت، ارزیابی و حل گردد، چراکه یکی از ارکان تشکیل ستاد، ارزیابی و برطرف مشکلات و موانع در این بخش بوده هست.»
»خدایی در جواب به نگرانی های سازمان هواپیمایی هم اظهار کرد: «ما نمی گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید سقفی برای بلیت ها قائل شویم، دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین ها با بالا رفتن هزینه ها در این بخش متضرر می گردند چراکه قدرت خرید مردم بالا نرفته هست.»
انتهای پیام
Saturday, 5 October , 2024