به قلم سعید پایدار کارشناس و فعال گردشگری مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور قطر باعث توجه و تکاپوی مدیریت کشور به خصوص مدیران مرتبط با بخش های ورزشی و گردشگری جهت ایفای نقش به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی ، آن هم رشته محبوب و پرطرفدار فوتبال […]
به قلم سعید پایدار کارشناس و فعال گردشگری
مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور قطر باعث توجه و تکاپوی مدیریت کشور به خصوص مدیران مرتبط با بخش های ورزشی و گردشگری جهت ایفای نقش به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی ، آن هم رشته محبوب و پرطرفدار فوتبال شده است. عدم نگاه کاربردی به اقتصاد ورزشی وغفلت چندین ساله مدیران کشور به این مهم و دخالت دیدگاه های سلیقه ای ( حضور بانوان در ورزشگاه ها) باعث هدر رفت میلیاردها دلاردرآمد ایران در این صنعت ارزشمند شده است. به نظر می رسد فشار و حسرت افکارعمومی ازسوخت این فرصت ها، باعث جدیت مدیران کشوردراستفاده از موقعیت کشور همسایه (جام جهانی فوتبال ) شده است. امیدواریم که انگیزه به وجود آمده صرفا مقطعی یا تبلیغات سیاسی نباشد و این شروع باعث پذیرش اقتصاد ورزش در ایران عزیزمان باشد.
ورزش از یک رویداد نمایشی در باستان به تدریج به عنوان یک موضوع مرتبط به فراغت و تفریح به بخش مهمی در دنیای معاصر تبدیل شد و تقریباً همه جوامع را به خود مشغول کرده است. صنعت ورزش یک بخش در حال رشد در سراسر جهان است وبا پیشرفت های فناوری واطلاعات، صنعت ورزش با صنعت سرگرمی ادغام شده و میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. ورزش نقش حیاتی در جوامع ایفا می کند، زیرا نه تنها به سلامت و رفاه مردم کمک می کند،بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد و نقطه رشد جدید توسعه اقتصاد ملی برخی ازکشورهاست.
تحولات در اقتصاد جهانی، تغییرات و دگرگونی های مهمی را به همراه داشتهاست. نوآوریهایی که با پیشرفتهای اقتصادی همراه بودهاند باعث دگرگونی های مهم در بخش ورزش شدهاست. تغییرات تکنولوژیک و اقتصادی که بعد از جنگ جهانی دوم رخ داد, تاثیر آن در عرصه ورزش را در تمام زمینهها نشان داد. در این دوره به واسطه افزایش رشته های ورزشی(۶۰رشته) ورزش از بخش اجتماعی – تفریحی عملا وارد حوزه اقتصاد شد و ازآن به بعد به عنوان بخشی از بازار اقتصادی و به بخشی از صنعت تبدیل شد. ضمن اینکه این صنعت یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین است.
امروزه ورزش یک تجارت بزرگ جهانی و یازدهمین صنعت بزرگ اقتصادی است. میلیاردها دلار در رویدادهای ورزشی، ورزشهای حرفهای, سرگرمی ،تیم های ورزشی، ورزشهای دانشگاهی، کسب و کارهای ورزشی مانند شرکتهای بازاریابی ورزشی و همچنین تجهیزات و پوشاک مرتبط با ورزش هزینه می شود، بازار جهانی ورزش در سال ۲۰۲۰ به ارزشی نزدیک به ۳۸۸٫۳ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود این بازار تا سال ۲۰۲۵ به ۵۹۹٫۹ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۳۰ به ۸۲۶٫۰ میلیارد دلار برسد. علاوه بر تأثیر اقتصادی، بزرگترین تأثیری که ورزش ایجاد میکند، سرگرمی جذاب است که صدها میلیون هوادار در سراسر جهان روزانه ورزشها را به صورت تماشای مستقیم یا از طریق رادیو، تلویزیون، نشریات چاپی، آنلاین دنبال میکنند.
ادامه دارد…..
Saturday, 23 September , 2023