به قلم پریسا حاجی محمدی: شناسایی شایستگی‌های اصلی و محوری، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر نقاط قوت خود تمرکز کنند، نوآوری کنند و مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. بروزرسانی منظم و همسو کردن شایستگی‌ها با نیازهای در حال تحول کسب‌وکار تضمین می‌کند که شرکت وسازمان تان بتواند رقابتی و مؤثر باقی می‌ماند. […]

 

 به قلم پریسا حاجی محمدی:

شناسایی شایستگی‌های اصلی و محوری، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر نقاط قوت خود تمرکز کنند، نوآوری کنند و مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.

بروزرسانی منظم و همسو کردن شایستگی‌ها با نیازهای در حال تحول کسب‌وکار تضمین می‌کند که شرکت وسازمان تان بتواند رقابتی و مؤثر باقی می‌ماند. اینکه یم کسب و کار مدت زمان بیشتری از عمر خود را در حیطه رقابت صنف خود باقی بماند برای تداوم حیاتش ضروری است.

شایستگی های اصلی یک سازمان کمک می کند تا توانایی های مورد نیاز برای ایفای نقش های مختلف را تعریف و اندازه گیری کنند. با شناسایی و پرورش این شایستگی ها، هرشرکت می تواند عملکرد خود را افزایش دهد، و مزیت رقابتی اش را حفظ کند.

برای سازمان، شایستگی‌های اصلی آن به قابلیت‌ها، دانش، مهارت‌ها و منابعی اشاره دارد که تعیین کننده نقاط قوت است و یک شرکت را از سایر سازمان‌ها متمایز می‌کند.

یک شرکت می تواند یک یا چند شایستگی اصلی داشته باشد که بسیاری از آنها می توانند به طور قابل توجهی در صنایع مختلف متفاوت باشند. یعنی ممکن است یک شایستگی محوری سازمانی در صنایع مختلف نقش و اثر متفاوتی از خود بجای گذارد و سازمان‌ها از شایستگی‌های محوری شان برای متمایزتر شدن در بازار  و بهتر دیده شدن نسبت به رقبای خود استفاده می‌کنند

کیفیت محصول یا نوع خدمت یکی از این شایستگی هاست. محصولات بادوام تر، قابل اطمینان تر، باعملکرد بهتر و عمر باعث شهرت می شود. که البته استانداردها را هر شرکتی بسته به صنعت خود اجرا می کند.

قدرت خرید منابع و مواد اولیه یکی دیگر از شایستگی های محوری شرکت هاست.  یک شرکت بزرگ و تاسیس شده اغلب قدرت خرید قابل توجهی دارد که خرید در مقادیر بیشتر و با قیمت های پایین تر را ممکن می سازد. این پس انداز می تواند به مشتریان منتقل شود، گاهی اوقات با قیمت های کمتر از رقبا، گوی رقابت را در دستانمان حفظ کنیم.

خدمات مشتری شایستگی دیگری است که خدمات استثنایی به مشتریان می تواند راهی موثر برای سازمان برای متمایز ساختن خود باشد. با اولویت دادن به خدمات و پشتیبانی مشتری در حین خرید و پس از خرید مشتری، می توان وفاداری مشتری را تضمین کرد. خدمات به مشتریان باید حرفه ای، سازگار و سهل الوصول باشد.

طراحی یا نوآوری که مبحث امروز دنیاست. طراحی و نوآوری برتر محصول می تواند به یک شرکت کمک کند تا از رقبای خود متمایز شود. سازمانی که هر دو نوآوری و طراحی پیشرفته را با هم ترکیب می کند، می تواند برتری قابل توجهی نسبت به رقبا داشته باشد و به عنوان پیشرو بازار شهرت داشته باشد.

هر شایستگی یک ویژگی مثبت است که به منحصر به فرد شدن شرکت کمک می کند. هر چه سازمان به وضوح شایستگی‌های اصلی خود را تعریف کند و هر چه مؤثرتر از آن شایستگی‌ها استفاده کند، تقلید از پیشنهادات شرکت یا تکرار موفقیت آن برای رقبا دشوارتر می‌شود. به همین دلیل، شناسایی شایستگی های اصلی گامی مهم در برنامه ریزی استراتژیک است.

یک کسب و کار موفق، مشخص کرده است که چه کاری را بهتر از هر شرکت دیگری می تواند انجام دهد و چرا؟ شایستگی های اصلی آن «چرا» است. شایستگی های اصلی به عنوان قابلیت های اصلی یا شایستگی های متمایز نیز شناخته می شوندکه منجر به مزیت های رقابتی می شود.اینها می تواند شامل دانش، توانایی ها و مهارت هایی باشد که باعث تمایز می شود. شایستگی های محوری اغلب عمیقاً در محصولات و خدمات ادغام می شوند.

با شناسایی و اولویت‌بندی مهم‌ترین مهارت‌ها و رفتارهای سازمان، شرکت‌ها می‌توانند حتی کیفیت استخدام‌های خود را بهبود بخشند و از همسویی با اهداف و فرهنگ شرکت اطمینان حاصل کنند.همچنین شناخت شایستگی های اصلی کمک می کند تا توصیفات و معیارهای دقیق تری برای ارزیابی همکاران ایجاد گردد.

شایستگی‌های اصلی این اطمینان را ایجاد می‌کنند که همه افراد شرکت در جهت نیل به اهداف یکسانی کار می‌کنند.وقتی منابع انسانی از این شایستگی ها مطلع باشند، همه را بر روی چشم انداز و ماموریت اصلی شرکت متمرکز می کند و شایستگی های اصلی به عنوان یک نقشه راه برای توسعه کارکنان عمل می کنند.