آفتاب نیوز : اتفاق هایی که در چند ماه گذشته در اقتصاد ایران اتفاق افتاد موجب گردید تا نه فقط بازار دچار تکانه و افت و خیز گردد، لکن اتفاق هایی را رقم زد که برای خیلی ها چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ یکی از این رخدادهای در بازار لوازم خانگی افتاد؛ آنجایی که […]

آفتاب نیوز : اتفاق هایی که در چند ماه گذشته در اقتصاد ایران اتفاق افتاد موجب گردید تا نه فقط بازار دچار تکانه و افت و خیز گردد، لکن اتفاق هایی را رقم زد که برای خیلی ها چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ یکی از این رخدادهای در بازار لوازم خانگی افتاد؛ آنجایی که به گفته بعضی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار، رشد قیمتی لوازم خانگی ایرانی که قطعاً تاثیر ارز در نرخ گذاری آن به مراتب کمتر از لوازم خانگی بیگانه وارداتی هست، زیادتر از نرخ لوازم خانگی بیگانه هست.
رکود در بازار لوازم خانگی امین حضور/ از بسته شدن نمایندگی فروش بوش تا جمع شدن کاسبی مغازه های بخشی از
بازار امین حضور را شاید بتوان بازار کلیدی لوازم خانگی در تهران نامید؛ بازاری که نوسانات نرخ ارز در ماه های موخر و ممنوعیت واردات لوازم خانگی در کشور از اوایل سال جاری، نرخ لوازم خانگی را بشدت تحت تاثیر قرار داده تا جاییکه بعضی از مغازه دارن و کسبه این بازار، مدعی اند به وسیله افزایش نرخ لوازم خانگی و کاهش قدرت خرید مردم از یک سو، و از طرف دیگر نبود کالا به سبب ممنوعیت واردات، بازار لوازم خانگی به مقداری کساد و راکد شده که تعداد قابل ملاحظه ای از مغازه دارها و حتی نمایندگی های لوازم خانگی در سه راه امین حضور ملزم به بستن مغازه های خود شده اند. این مبحث را خیلی از کسبه این بازار بیان می کنند و یکی یکی آدرس مغازه هایی را که در همین مدت بسته اند نشان می دهند؛ از نمایندگی بزرگ بوش تا مغازه های کوچکتر که قادر نبوده اند در این وضعیت دوام بیاورند. یکی یکی پاساژهایی را نشان می دهند که فقط مغازه های جلویی آنان باز هست و مابقی بسته شده و در این شرایط وضعیت کاسب هایی که مغازه هایشان کرایه هست از همه بدتر.
وقتی جنس در بازار نیست، نرخ واحد هم وجود ندارد
یکی از نمایندگی های فروش لوازم خانگی بیگانه می گوید: وضعیت بازار لوازم خانگی به مقداری خراب هست که هم مشتری های ما به سبب نوسانات قیمتی و هم بخاطر کاهش توان خرید، مایل به خرید ندارند؛ به طور مثال ماشین لباسشویی را در همین مدت از ۳ میلیون تومان به ۷ میلیون تومان رسید یا به فروش برسانیم. یا ظرفشویی که تا یک ماه گذشته ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، الان ۹ میلیون نرخ خورده؛ خب در این شرایط وضعیت ما چگونه باید باشد؟ زیادتر از ۱۰ روز هست که ما هیچ جنسی را فاکتور نکردیم.
او می گوید: این وضعیت برای ما نیز عذاب آور هست چون ۸۰ درصد مشتری های ما خانواده هایی می باشند که برای تامین جهیزیه و لوازم اولیه زندگی شان به بازار آمده اند ولی وقتی نرخ ها را خواهند دید دست تهی از مغازه بیرون می روند؛ جالب اینجاست که اغلب گمان می کنند مغازه دارها نرخ را بالا می برند و بیان می کنند چگونه وقتی نرخ دلار بالا می رود شما نرخ ها را بالا می برید ولی اکنون که پایین آمده، نرخ ها کم نمی توان؟ در حالی که در بازار لوازم خانگی بیگانه، عمده افزایش نرخ ها به سبب ممنوعیت واردات لوازم خانگی و نبود جنس در بازار هست. الان فروشنده ای که جنس بیگانه می فروشد، موجودی انبارش را می فروشد؛ برای همین هم هست که نه فقط نرخ یک جنس از یک برند در تهران و شهرستان متمایز هست لکن در همین بازار هم مغازه به مغازه، نرخ یک جنس متمایز هست.
اما واقعه ی بازار لوازم خانگی منحصر به لوازم خانگی بیگانه نیست و وضعیت در بازار لوازم خانگی بدتر از بیگانه ها هست؛ یکی از کسبه این بازار می گوید: نوسان نرخ لوازم خانگی داخلی اگر زیادتر از بیگانه ها نباشد کمتر نیست؛ چون به گفته خودشان، لوازم و قطعات اجناس آنان هم از خارج وارد می گردد و در ایران فقط مونتاژ می گردد. بیشتر قطعات لوازم خانگی ایرانی هم چینی هست و به طور مثال یخچالی که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود الان بیشتر از ۳ میلیون تومان شده.
او که مدعی هست ۳۰ سال هست در بازار امین حضور کار کرده و اکنون فقط لوازم خانگی ایرانی در مغازه اش دارد می گوید: نرخ لوازم خانگی ایرانی در بازار به نسبت سال گذشته تقریباً ۳ برابر شده هست. یک روز کارخانه می گوید ورق گران شده، یک روز نرخ مواد پتروشیمی بالا رفته و یک روز بیان می کنند رنگ نداریم.
شرکت های ایرانی تولیدکننده لوازم خانگی هر هفته نرخ ها را بالا می برند
اصلا هیچ نشانه ای از پایین آمدن نرخ در بازار نیست؛ حتی در این چند وقت که نرخ دلار پایین آمده، لوازم خانگی ایرانی بالعکس عمل کرده اند و افزایش نرخ داشته اند و شاید در همین چند هفته ۱۰ تا ۱۵ درصد نرخ لوازم خانگی ایرانی گران تر گردید. 
 وضعیت بازار به مقداری بد هست و فروش به اندازه ای پایین آمده که ما به جای نفع ۱۰ درصدی که مصوب اتحادیه هست، مجبوریم اجناسمان را با نفع ۲ تا ۳ درصدی به فروش برسانیم چون در این شرایط، بازار کشش نفع زیادتر را ندارد و مشتری ها همین مقدار هم توان خرید ندارند.
من به عنوان کاسب بخشی از این بازار سال پیش دست کم در هفته ۲۰ قلم جنس فاکتور می کردم ولی الان در ماه ۱۰ قلم فروش هم نداریم.
یکی دیگر از ایرانی فروش های بازار امین حضور که دل پری از شرکت های تولیدکننده ایرانی دارد می گوید: نوسان نرخ شرکت های داخلی به مقداری فراوان هست که اصلا قابل حدس نیست؛ در این مدت شرکت های تولید لوازم خانگی تقریباً هر هفته افزایش نرخ داشته اند و این در حالی هست که ما و فروشنده های لوازم خانگی داخلی مکررا برای فروش جنسی که قیمتش به ناگهان و بدون اطلاع بالا رفته، آسیب کرده ایم و هیچ کس هم جوابگو نیست.
اختلاف نرخ لوازم خانگی ایرانی و بیگانه تنها ۴ درصد هست/ ترفند شرکت های ایرانی برای نفع زیادتر/ هیچ نظارتی بر تولیدکننده های داخلی نیست
او می گوید: دو هفته قبل همه برندهای سرشناس ایرانی قیمتشان را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دادند؛ اکنون ببینید من و امثال من که جنس را با نرخ قبلی فروختیم و اکنون مجبوریم برای خرید همان جنس ۲۰ درصد پول زیادتر بدهیم چقدر آسیب می کنیم. جالب این هست که هیچ نظارتی بر شرکت های داخلی وجود ندارد و در بعضی لوازم خانگی بزرگ نظیر لباسشویی، توان نرخ جنس ایرانی و بیگانه تنها ۲۰۰ هزار تومان هست؛ خب وقتی مشتری می بیند لباسشویی ایرانی ۵ میلیون هست و همانند کره ای آن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، به چه سبب باید جنس ایرانی بخرد؟ خب آشکار هست این نرخ ها اصلا معقول نیست.
او با گلایه از نبود نظارت بر شرکت های ایرانی در بحث هزینه های تولید و نحوه توزیع محصولاتشان می گوید: از یکسو افزایش نرخ ها درباره لوازم خانگی ایرانی غیرعقلانی هست و اساساً با توجه به قسمت ارزبری آنان نباید این میزان افزایش نرخ داشته باشند، از طرف دیگر در نحوه توزیع فرآورده ها نیز این شرکت ها ترفند خاصی را در پیش گرفته اند؛ شما به یکی از نمایندگی های شرکت های داخلی مراجعه کنید؛ وقتی جنسی را می خواهید بیان می کنند موجودی نداریم ولی جالب اینجاست که همان جنس با همان برند و رنگ مد نظر شما در بازار به وفور وجود دارد؛ این یعنی شرکت تولیدکننده برای اینکه بتواند نفع بیشتری داشته باشد، به جای عرضه محصولش در نمایندگی با نرخ مصوب، آن را گرانتر به مغازه دار می دهد و همین می گردد که شما آن جنس را در نمایندگی تولیدکننده اش پیدا نمی کنید ولی در بازار به چه سبب. این جنس ها کجا رفته؟ به چه سبب به  نمایندگی خودش نمی دهد؟
نمایندگی فروش معروفترین برند کره ای لوازم خانگی: نرخ ها به نسبت سال قبل حداکثر دو برابر شده/ فروشمان یک دهم سال گذشته
این جنس ها کجا رفته؟ به چه سبب به  نمایندگی خودش نمی دهد؟صاحب یکی از نمایندگی های فروش معروفترین برند کره ای لوازم خانگی در بازار امین حضور با تاکید بر کم شدن توان و قدرت خرید مردم در ماه های موخر می گوید: مطمئنا طی این مدت میزان فروش ما کسرشده و این طبیعی هست چون قدرت خرید مردم کاهش داشته هست.
او می گوید: در این مدت به جرات توان دارم بگویم میزان فروش ما به نسبت سال گذشته، یک دهم شده و این در حالی هست که میزان ورود کالا هم کسرشده هست. این در حالی هست که نرخ کالاهای ما با توجه به افزایش نرخ ارز در این مدت، حداکثر دو برابر گردید ولی بدلیل آنکه کالاهای ما مشمول تعرفه نرخ گذاری هست و نظارت بسیار دقیقی در نحوه توزیع وجود دارد و سیاست شرکت، رساندن محصول به دست استفاده کننده حقیقی هست، نرخ های ما نسبت به سایر کالاهای همانند به مراتب رشد نرخ کمتری داشته هست.
مرجع: خبرگزاری تسنیم