گرچه در عرضه خدمات آنان شکی وجود  ندارد اما این سؤال در ذهن ایجاد می گردد که آیا این خودروهای پلاک شخصی که فعالیتی همانند تاکسی ها دارند و دائما در سطح شهر در حال رفت و آمد و انتقال مسافرند و طبعا استهلاک زیادی دارند مثل تاکسی ها هر شش ماه یکبار موظف به […]

گرچه در عرضه خدمات آنان شکی وجود  ندارد اما این سؤال در ذهن ایجاد می گردد که آیا این خودروهای پلاک شخصی که فعالیتی همانند تاکسی ها دارند و دائما در سطح شهر در حال رفت و آمد و انتقال مسافرند و طبعا استهلاک زیادی دارند مثل تاکسی ها هر شش ماه یکبار موظف به دریافت معاینه فنی اند؟ و آیا به طور اساسی نظارتی در این زمینه وجود دارد؟

گرچه در عرضه خدمات آنان شکی وجود  ندارد اما این سؤال در ذهن ایجاد می گردد که آیا این خودروهای پلاک شخصی که فعالیتی همانند تاکسی ها دارند و دائما در سطح شهر در حال رفت و آمد و انتقال مسافرند و طبعا استهلاک زیادی دارند مثل تاکسی ها هر شش ماه یکبار موظف به دریافت معاینه فنی اند؟ و آیا به طور اساسی نظارتی در این زمینه وجود دارد؟گفتنی هست که طبق آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور، وسایل حمل ونقل عمومی باید هر ۶ماه برگه معاینه فنی خود را بگیرند در حالی که  برای خودروهای شخصی این زمان به سالی یکبار می رسد. طبعا چون تاکسی های اینترنتی جزء خودروهای شخصی به حساب می آیند تنها کافیست یکبار در سال معاینه فنی بگیرند و این با نوع خدمتی که انجام می دهند و علاوه بر این سیاست های کاهش آلودگی هوای کلانشهرها خصوصا تهران مغایرت دارد. در این راستا دبیر شورای عالی سازگاری ترافیک شهرهای کشور نیز در سی و چهارمین جلسه تیم ملی کاهش آلودگی هوا  به این مبحث اشاره کرده بود که آیین نامه سابق معاینه فنی در سال ۹۳ توسط هیات وزیران ابلاغ شده هست و این آیین نامه بنا بر عللی احتیاج به اصلاح و بازبینی دارد که در آیین نامه جدید در تشریح خودروی عمومی مذکور که پلاک عمومی و پلاک شخصی با عملکرد عمومی ـ دربردارنده آژانس ها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانت های شخصی با عملکرد عمومی موردنظر قرار گیرد.

 پوریا محمدیان یزدی-دبیر شورای عالی سازگاری ترافیک شهرهای کشور در اظهار کرد وگو با ایسنا به تشریح این مبحث می پردازد و  با بیان اینکه طبق آیین نامه معاینه فنی کشور تمام وسایل حمل ونقل عمومی باید هر ۶ ماه معاینه فنی بگیرند، می گوید: در این آیین نامه گفته شده هست که هر خودروی عمومی که پلاک آن “ت” یا “ع” باشد بایستی هر ۶ماه برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند؛ اما این سؤال برای بعضی پیش آمد که تکلیف معاینه فنی خودروهایی که کار حمل ونقل عمومی  انجام می دهند اما پلاک شخصی می باشند چه می گردد؟

وی ادامه می دهد: به همین مقصود قرار گردید ایده ای در این مورد در آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور  اضافه کنیم تا زین پس معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی که  انتقال بار و مسافر انجام می دهند ، آژانس های حمل ونقل بار و مسافر و تاکسی های اینترنی در صورت پذیرش دولت مثل خودروهای عمومی باشد.

دبیر شورای عالی سازگاری ترافیک شهرهای کشور اضافه می کند: خودروهای شخصی باید سالی یکبار معاینه فنی بگیرند و سن معافیت از معاینه فنی آنان چهار سال هست اما اگر خودرویی عمومی باشد معافیتش کمتر و حدود یک تا دوسال می گردد و از سویی هم باید هرشش ماه برای معاینه فنی مراجعه کنند.در واقع قصد داریم در اصلاح آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور این مورد ها را اضافه کنیم تا برای تایید پایانی به دولت برود.

وی در ادامه می گوید: ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث یک آیین نامه اجرایی دارد که مصوب دولت هست.  در آن نوشته شده که  شرکت های بیمه وقتی که قصد دارند بیمه نامه شخص ثالث را صادر کنند باید معاینه فنی را کنترل کرده و اگرخودرویی معاینه فنی نداشت، طبق درصد مشخص به حق بیمه آنان اضافه گردد. یعنی طرف وقتی توان دارد با هزینه کمتر معاینه فنی بگیرد به چه سبب باید هزینه زیادتر برای معاینه فنی دریافت کند؟ که این مبحث را در آیین نامه اجرایی بیمه شخص ثالث قرارداده ایم. یعنی وزارت کشور وقتی که این آیین نامه در حال تنظیم بود در نشست ها کمیسیون اجتماعی دولت این پیشنهاد را داد.

زیرساخت های برقرار کردن رابطه سیمفا و بیمه مرکزی فراهم هست

محمدیان در ادامه علاوه بر این به رابطه ای که باید بین بیمه مرکزی و سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور) برای ارزیابی معاینه فنی خودروها برقرار گردد اشاره می کند و می افزید: افرادی که قصد دارند بیمه صادر کنند باید بدانند که خودرو معاینه فنی معتبر دارد یا خیر؟ به همین جهت قرار گردید که با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران وب سرویسی از سیمفا رابطه ایجاد کنیم تازمانی که بیمه گذار شماره پلاک را وارد سیستم می کند، سیمفا به آن جواب دهد که آن خودرو معاینه فنی معتبر دارد یا ندارد.

انتهای پیام

خبرنگار:سپیده رشیدپورایی/دبیر خبر: منیره کربلایی