به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار اجتماعی برنا؛ شهردار تهران با همراه معاونین و سایر علاقمندان سه شنبه ها را با دوچرخه تا بهشت رکاب می زنند و در این زمینه ایستگاه های دوچرخه با حمایت بخش خصوصی تحت عنوان بیدود راه اندازی شده است. این در حالی است که این ایستگاه ها استانداردهای […]
به گزارش خبرنما به نقل از خبرنگار اجتماعی برنا؛ شهردار تهران با همراه معاونین و سایر علاقمندان سه شنبه ها را با دوچرخه تا بهشت رکاب می زنند و در این زمینه ایستگاه های دوچرخه با حمایت بخش خصوصی تحت عنوان بیدود راه اندازی شده است. این در حالی است که این ایستگاه ها استانداردهای لازم را رعایت نکرده و در کنار آن آموزش های لازم به دوچرخه سواران برای استفاده درست ارائه نشده که خود آسیب جدی به بدن افراد وارد می کند؛ در این زمینه با توجه به اینکه این آموزش ها ارائه نمی شود اما پیروز حناچی هم خود استفاده صحیح از دوچرخه آگاهی ندارد.
دلارام ذاکرانی؛ مربی تیم ملی دوچرخه سواران بانوان و دارای طلای کشوری در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به ایرادات اساسی ایستگاه های بیدود گفت: باید هنگام دوچرخه سواری از کلاه مخصوص استفاده شود که در ایستگاه های سطح شهر این کلاه ها عرضه نمی شود.
این مربی دوچرخه سواری تاکید کرد: به دلیل اینکه تهران سربالایی و سرپایینی دارد باید دنده ی چرخ ها قابل تنظیم باشد این در صورتی است که دنده های این چرخ ها ثابت است و سبب می شود در مسیر های مختلف شرایطی ایجاد شود که به زانو فشار وارد کند.
ذاکرانی تصریح کرد: باید راهنمای استفاده از دوچرخه در ایستگاه ها تعبیه شود. کافی است مقداری صندلی دوچرخه تنظیم نباشد که در پی آن تنها پس از دو هفته زانو آب می آورد.
این مربی دوچرخه سواری با انتقاد از عدم استاندارد بودن مسیرهای دوچرخه سواری عنوان کرد: مسیر های خوبی برای دوچرخه وجود ندارد و حتی مسیرهایی که وجود دارد یا موتور سیکلت پارک شده است و یا استاندارد لازم را ندارد.
ذاکرانی افزود: مسیرهای دوچرخه استاندارد نیست؛ این مسیر ها با خیابان و محل عبور ماشین فاصله درستی ندارد؛ چرا که در مسیرهای دوچرخه از کنار ماشین ها عبور می کند و ماشین ممکن است به یکباره درب را باز کند، در ایستگاه ها هم که کلاه ایمنی ارائه نمی شود در کنار مسیر هم جوی آب قرار دارد و تصور کنید چه بلایی سر افراد می آید.
این دارنده ی مدال طلا کشوری در حوزه دوچرخه سواری با اشاره به لزوم استفاده از دوچرخه های خورشیدی در ایستگاه های دوچرخه سطح شهر بیان کرد: یکسری دوچرخه ها با نور خورشید کار می کند. برای سالمندان دوچرخه های مناسبی است؛ در صورت استفاده از این دوچرخه ها، همیشه فشار نرمال ثابتی ایجاد می شود یعنی افرادی که آمادگی خوبی ندارند هم می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. اگر دوچرخه هایی که نور خورشید دارند و نیاز به باتری و برق ندارند در ایستگاه های دوچرخه ها باشد و چنانچه صندلی درست تنظیم شود آسیب کمتری به افراد غیر حرفه ای وارد می شود.
وی در خصوص خطرهای مسیر دوچرخه در پایتخت گفت: اکثر مسیرهای دوچرخه چراغ راهنمایی رانندگی ندارد در صورتی که باید چراغ سر چهارراه ها تعبیه شود؛. همچنین لازم است قوانینی برای دوچرخه سواران گذاشته شود. کسی که سوار دوچرخه است بعضا برخی قوانین را رعایت نمی کند و همیشه عدم رعایت قانون از سوی ماشین ها اتفاق نمی افتد.
ذاکرانی اضافه کرد: دوچرخه سواران نباید درمسیرهای ماشین تردد کنند، اگر چراغ راهنمایی برای دوچرخه سواران در نظر گرفته شود باید پشت چراغ راهنمایی بایستد. در صورتی که اگر این ها رعایت نشود و دوچرخه سوار مقصر باشد باز هم ماشین مقصر شناخته می شود.
مربی تیم ملی بانوان با اشاره به عدم رعایت اصول ایمنی دوچرخه سواری در میان افراد غیر حرفه ای افزود: باید توضیحات لازم در اپلیکیشن و یا در ایستگاه های دوچرخه نوشته شود تا افراد بدانند چگونه باید از دوچرخه استفاده کنند. اصول مشخص باید برای استفاده از دوچرخه رعایت شود که اگر رعایت نشود مشکلاتی چون کمر، لگن، کتف و زانو به افراد وارد می شود.
وی در خصوص رعایت نکات ایمنی بیان کرد: یکسری اصول باید رعایت شود. اکثرا در استفاده از دوچرخه پایین کمر را قوس می دهند در صورتی که حالت استاندارد اینگونه نیست. بیشتر استفاده کنندگان مشکل گردن پیدا می کنند؛ که باید رعایت شود. پا و پنجه روی پدال باید صاف باشد و به داخل و خارج سوق پیدا نکند. همچنین زاویه روی پا و ساق ۹۰ درجه باشد و زانو نباید رو به داخل قرار بگیرد و باید موازی میله دوچرخه باشد. برای تنظیم زین هم زاویه بین ساق پا و ران پا باید ۲۵ تا ۳۵ درجه باشد. وقتی این مسائل رعایت شود مشکلی ایجاد نمی کند.
ذاکرانی تاکید کرد: در سربالایی و سرپایینی باید دنده تنظیم باشد. دوچرخه های سطح شهراگر هم دنده داشته باشد افراد نمی دانند چگونه باید دور پار ا بر آن اساس تنظیم کنند.
وی در رابطه با نحوه دوچرخه سواری افراد در خیابان گفت: خیلی ایرادات دوچرخه سواری افراد در خیابان زیاد است که پس از دو هفته به زانو آسیب وارد می شود و دیگر نمی توانند از دوچرخه استفاده کنند. فردی را دیدم که هنگام دوچرخه سواری هندزفری گذاشته بود که این عمل ایراد دارد چرا که صدای آهنگ اجازه نمی دهد به سایر ماشین ها توجه داشته باشید و ماشین ممکن است با فرد برخورد کند چرا که مسیر استاندارد نیست.
ذاکرانی در رابطه با نحوه دوچرخه سواری پیروز حناچی؛ شهردار تهران در سه شنبه ها گفت: پاشنه وی رو به داخل است و به درستی روی دوچرخه قرار نگرفته است و زاویه کمر ایراد دارد. زاویه روی پا و ساق پا ۹۰ درجه نیست و زین دوچرخه اش بلند است. کفش هایی که استفاده می کند نیز سر است و در دست انداز پا روی پدال سر می خورد. همچین فاصله بین فرمان و زین در دوچرخه محسن پور سید آقایی؛ معاون شهردار کم است و مناسب نیست.
این دوچرخه سوار افزود: یکسری پدال های آهنی در دوچرخه ها وجود دارد که اگر پا روی آن کامل قرار می گیرد سر نمی خورد اما پدال دوچرخه های بیدود پلاستیکی است؛ از آنجایی کسانی که خیلی حرفه ای نیستند از این دوچرخه ها استفاده می کنند و کنترل ندارند؛ چنانچه دست انداز وجود داشته باشد پا سر می خورد نمی توانند کنترل داشته باشد.
ذاکرانی در پایان تاکید کرد: من به هیچ عنوان از این دوچرخه ها استفاده نمی کنم چرا که کلاه ایمنی ندارد.
Thursday, 10 October , 2024