آفتاب نیوز : اواخر مهرماه سال کنونی بود که هیأت مدیره گروه خودروسازی سایپا، سروش را به عنوان مدیر جدید این شرکت انتخاب نموده بود، اما گویا عمر ریاست سروش در شرکت سایپا منحصرا ۳ ماه بوده هست.محمدرضا سروش که اظهاراتش در مورد پراید طی چند دیروز باعث ایجاد حاشیه های زیادی برای سایپا شده […]

آفتاب نیوز : اواخر مهرماه سال کنونی بود که هیأت مدیره گروه خودروسازی سایپا، سروش را به عنوان مدیر جدید این شرکت انتخاب نموده بود، اما گویا عمر ریاست سروش در شرکت سایپا منحصرا ۳ ماه بوده هست.
محمدرضا سروش که اظهاراتش در مورد پراید طی چند دیروز باعث ایجاد حاشیه های زیادی برای سایپا شده بود، در جلسه دیروز نیز پیرامون کانون پراید و نرخ تمام شده این خودرو با چالش رو به رو شده بود تا جایی که امروز وزیر صمت با اشاره به جلسه دیروز و اینکه یکی از خودروسازان فروش پراید را با آسیب ۱۰ میلیونی همراه دانسته بود، اظهار کرد: به یکی از خودروسازان اظهار کردم که اگر تولید پراید ضررده هست خوب تولید نکنید و سراغ خودرویی دیگر بروید.
تعویض نابهنگام مدیرعامل سایپا/مدیرعامل سایپا نیامده رفت!
به نظر می آید وضع مدیریت این شرکت خودروسازی در تولید و نرخ گذاری فرآورده ها من جمله علل تغییر مدیرعامل سایپا هست.
من جمله سوابق سیلمانی باید به قائم مقامی ایران خودرو، ریاست هیات مدیره تعاونی ارزش کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو، عضو غیر موظف هیأت مدیره در شرکت صنعتی نیرو محرکه اشاره نمود.
دنیای اقتصاد در این باره درج کرد: گرچه بازه زمانی مدیریت در خودروسازی ایران به طور مستمر نسبت به متوسط و نرمال جهانی کمتر بوده هست، اما تا قبل از واقعه ی جهرودی-سروش، هیچگاه اتفاق نیفتاده بود که عمر مدیرعاملی در صنعت خودرو به یک سال نیز نکشد. این بدعت را محمد شریعتمداری وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت بنا نهاد، آنجا که در آخرین روز های حضور خود در این وزارتخانه، مدیرعامل سایپا را عوض کرد. در حقیقت این شریعتمداری بود که عمر مدیریتی در صنعت خودرو را از چند سال به چند ماه تقلیل داد و به شکلی راه را برای تحولات فوری بعدی باز کرد.
وی با وجود اینکه می دانست مدت زیادی میهمان وزارت صنعت نیست، مدیرعامل سایپا را تنها بعد از ۱۱ ماه فعالیت در این شرکت، کنار گذاشت تا وزیر بعد از خود را عملا انجام شده قرار دهد. از همان روز های خستین حضور سروش در سایپا، زمزمه هایی مبنی بر ناخشنودی رضا رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت از این نصب به گوش می رسید و حتی خود سایپایی ها و شاید شخص سروش نیز به تدریج مطمئن گردیدند که تغییر دیگری در راه هست. این بلاتکلیفی باعث گردید سروش اصطلاحا خیلی دست و دلش به کار نرود و به تبع آن، کار خاصی در سایپا طی سه ماه مدیریت وی انجام نشود.
البته افزایش نرخ خودرو در دوران مدیریتی سروش اتفاق افتاد که آن نیز حکمی از بالا بود و وی نقشی در کم و کیف آن نداشت.
تعویض مدیرعامل سایپا، اما در شرایطی هست که در خودروسازی جهان چنین انتقالی های سریعی رخ نمی دهد و مسئولان عامل شرکت های خودروساز سال ها می مثل و به وسیله ماندگاری شان، سیاست ها و برنامه های خود را پیاده می کنند. وی تنها چند روز بعد از کنار گذاشته شدن از مدیرعاملی فیات-کرایسلر و به سبب شدت گرفتن بیماری، درگذشت. در نهایت، آکیو تویودا مدیرعامل تویوتا نیز که دومین خودروساز بزرگ جهان محسوب می شود، از سال ۲۰۰۹ تا به امروز مدیرعامل این شرکت هست و دلواپس برکناری اش هم نیست.
بی شک کلیدی ترین سبب ثبات مدیریتی در خودروسازی جهان، خصوصی بودن آنان هست و این مبحث علت می شود انتخاب هایی غیر سیاسی و اغلب هوشمندانه و درست صورت گیرد. در ایران، اما این دولت و دولتی ها می باشند که به میل و سلیقه خود و با چاشنی سیاسی بازی، مسئولان صنعت خودرو را تغییر می دهند و نتیجه این رفتار، ناکام ماندن برنامه ریزی ها و به محاق رفتن پروژه ها و حیف و میل شدن پول در خودروسازی بوده هست.
ثبات مدیریتی توان دارد فکر ها و ایده ها را به فاز اجرا برساند و اذن ندهد مراجع مالی به سبب تغییر سیاست ها (از ناحیه انتقالی مدیریتی) هدر بروند. این اصل ارزشمند، در خودروسازی جهان جا افتاده و نتیجه اش توسعه و پیشرفتی هست که حاصل شده، حال آنکه در خودروسازی ایران، تحولات پرشمار مسئولان که غالب آنان ریشه های سیاسی دارد، فکر ها و ایده ها و برنامه ریزی ها را ابتر می کند. در حقیقت هر مدیری که سکان خودروسازی کشور را به دست می گیرد، روش و سیاست خاص خود را به کار می برد و طبق معمول نفر بعد وقعی به قبلی نمی گذارد و مسیری دیگر را پیش می گیرد؛ در نتیجه مطمئنا تا وقتی که دولت پایش را از خودروسازی بیرون نکشد، تغییر و تحولات مدیریتی با ریشه سیاسی نیز هنوز ادامه خواهد داشت و انتظار نمی رود عمر مدیریتی در این صنعت در نهایت از مرز یک دهه گذر کند. شاید اگر روزی برسد که خودروسازی ایران تمام و نهایت خصوصی شود و سیاسی بازی ها در آن رنگ ببازند، عمر مدیریتی نیز به نرمال جهانی نزدیک و دیگر خبری از تحولات برق آسا نخواهد بود.
با وجود آنکه به طور مستمر در انتقالی های مدیریتی صنعت خودرو ایران، دولت نقش خود را انکار و هیات مدیره ها را در این ماجرا تصمیم گیرنده می داند، افکار عمومی در نهایت متوجه نقش دولتی ها در عزل و نصب های مدیریتی خودروسازی می شود. در داستان تعویض زودرس مدیرعامل سایپا نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت خود را مبرا دانسته و تغییر رخ داده را به هیات مدیره نسبت داده هست، با این وجود قابل قبول نیست که اعضای هیات مدیره به میل و سلیقه خود مدیرعامل منتخب خود را تنها بعد از سه ماه فعالیت، برکنار کنند. چگونه امکان دارد هیات مدیره ای که سه ماه گذشته و با کلی حاشیه، سروش را جایگزین جهرودی کرد، ناگهان تصمیم خود را عوض کرده و سلیمانی را جایگزین سروش کند؟ آیا واقعا میتوان قبول کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر نقشی در کنار گذاشتن مدیرعامل سایپا به عنوان کسی که در دوران وزیر قبلی انتخاب شده، نداشته اند؟
مدیرعامل جدید سایپا کیست؟
چگونه امکان دارد هیات مدیره ای که سه ماه گذشته و با کلی حاشیه، سروش را جایگزین جهرودی کرد، ناگهان تصمیم خود را عوض کرده و سلیمانی را جایگزین سروش کند؟ آیا واقعا میتوان قبول کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر نقشی در کنار گذاشتن مدیرعامل سایپا به عنوان کسی که در دوران وزیر قبلی انتخاب شده، نداشته اند؟اما مدیرعامل جدید سایپا جزء مسئولان با پیشینه خودروسازی محسوب می شود که پیشینه قائم مقامی ایران خودرو، ریاست هیات مدیره تعاونی ارزش کارکنان گروه صنعتی ایران خودرو و علاوه بر این عضو غیرموظف هیات مدیره در شرکت صنعتی نیرو محرکه را در کارنامه خود دارد. از دیگر مسوولیت های سلیمانی میتوان به ریاست هیات مدیره شرکت ایران خودرو در بلاروس و سنگال، قائم مقام مدیرعامل شرکت مگاموتور و علاوه بر این ریاست هیات مدیره سایپا یدک نیز اشاره نمود. او دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی و مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد هست.

تعویض نابهنگام مدیرعامل سایپا/مدیرعامل سایپا نیامده رفت!