به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، در این میان مبحث اشتغال فارغ التحصیلان مطرح می شود. طبیعتاً قسمتی از آنچه این کاهش هرساله را رقم می زند وضع خوب تر فارغ التحصیلان گروه تجربی به لحاظ اشتغال و درآمدزایی هست. زمینه های کاربرد علم ریاضی چیست؟ آیا اعداد رو به کاهش داوطلبان ورود به […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، در این میان مبحث اشتغال فارغ التحصیلان مطرح می شود. طبیعتاً قسمتی از آنچه این کاهش هرساله را رقم می زند وضع خوب تر فارغ التحصیلان گروه تجربی به لحاظ اشتغال و درآمدزایی هست. زمینه های کاربرد علم ریاضی چیست؟ آیا اعداد رو به کاهش داوطلبان ورود به این رشته٬ خبر از بی علاقگی تدریجی محصلین به ریاضی می دهد یا جو روانی حاکم بر جامعه و تجسم بیکاری پس از فارغ التحصیلی در رشته ریاضی هست که آنان را به سمت زیر پا گذاشتن علایق خود و گرایش به سمت رشته های گروه تجربی سوق می دهد؟

 برای برطرف ابهام های موجود در این زمینه به سراغ “مگردیچ تومانیان”٬ زمینه های کاربرد علم ریاضی چیست؟ آیا اعداد رو به کاهش داوطلبان ورود به این رشته٬ خبر از بی علاقگی تدریجی محصلین به ریاضی می دهد یا جو روانی حاکم بر جامعه و تجسم بیکاری پس از فارغ التحصیلی در رشته ریاضی هست که آنان را به سمت زیر پا گذاشتن علایق خود و گرایش به سمت رشته های گروه تجربی سوق می دهد؟ برای برطرف ابهام های موجود در این زمینه به سراغ “مگردیچ تومانیان”٬ ریاست سابق انجمن ریاضی ایران و عضو شاخه ریاضی فرهنگستان علوم رفته ایم تا او بعضی از این سؤالات را جواب گو باشد.

روزهای خوش ریاضی در ایران

“مگردیچ تومانیان”، “مگردیچ تومانیان”، ریاست شاخه ریاضی فرهنگستان علوم در اظهار کرد وگو با خبرنگار ایسنا، گفت وگو هایش در این ارتباط را ابتدا به پیش از انقلاب و پس از آن به سال های پس از ۱۳۶۰ معطوف کرد و اظهار کرد: پیش از انقلاب در گروه های ریاضی دانشکده ها، ابتدا تمام درس ها ریاضی در هر ترم بین اعضای هیأت علمی آن گروه برطبق تخصص، تقسیم می گردید و لزومی نداشت که ساعت تعلیم همه برابر باشد و هیچ گونه مبلغی تحت عنوان حق التدریس پرداخت نمی گردید؛ تحقیق در ریاضی و نوشتن مقاله چندان رونقی نداشت.

وی دنبال کرد: پس از ۱۳۶۰، به برکت تأسیس دوره های دکتری، تحقیقات در کشور رونق گرفت و دانشجویانی که برای تحصیلات دکتری به خارج از کشور رفته بودند، با مدارک معتبر به کشور برگشتند و هیأت های علمی در دانشگاه ها تقویت و تکمیل گردیدند.

این استاد ریاضی دانشگاه تبریز ادامه داد: علاوه بر این طبق برنامه ریزی انجمن ریاضی ایران٬ محصلین منتخب به المپیادهای ریاضی جهان اعزام گردیدند و جایگاه های خوبی اکتساب کردند. رشته های دیگر نیز از انجمن ریاضی ایران پیروی کردند. علاوه بر این اسم تعدادی از اساتید ریاضی دانشگاه های ایران در کتابی تحت عنوان “ریاضی دانان جهان”، علاوه بر این اسم تعدادی از اساتید ریاضی دانشگاه های ایران در کتابی تحت عنوان “ریاضی دانان جهان”، که هر سال تجدید چاپ می شود، قرار گرفت.

ظهور پدیده حق التدریس و امتحان های تستی؛ افت چشم گیر ریاضیات در کشور

تومانیان، وضع فوق را بسیار مناسب شرح و تصریح نمود: این وضع ادامه داشت تا آن که دانشگاه ها و مؤسسات تعلیم عالی رنگارنگ دولتی و غیر دولتی و غیر انتفاعی ظاهر گردیدند و پدیده مخرب حق التدریس برای اعضای هیأت علمی رونق گرفت.

وی در این ارتباط توضیح داد: هر مدرس دانشگاهی ظاهراً قدرت تعلیم همه درس ها دانشگاهی را پیدا نمود. در مدرسه ها هم هر معلم غیر ریاضی، خود را شایسته تعلیم درس ها ریاضی دانست که این مبحث موجب افت چشمگیر ریاضیات در  دانشگاه ها و مدرسه ها گردید.

ریاست شاخه ریاضی فرهنگستان علوم در همین ارتباط، راه اندازی امتحان های تستی از سوی سازمان سنجش را یادآور گردید و اضافه کرد: این مبحث و نیز آزاد گردیدن شرط شرکت در امتحان با هر دیپلم برای هر رشته دانشگاهی، ضربه شدیدی بر تنه تضعیف شده تعلیم عالی و به ویژه ریاضی در کشور وارد کرد.

تومانیان علت دیگر افت ریاضی را مجاز بودن ورود فارغ التحصیلان هنرستان ها که به عنوان تکنسین های ماهر تربیت شده بودند، به دانشکده های فنی مهندسی عنوان نمود و توضیح داد: به همین علت استادان دانشگاه ملزم به پایین آوردن سطح علمی کلاس ها شده  و از آن جایی که در امتحان تستی نمی شود سوال خوب برای سنجش منطق و استدلال هندسی مطرح کرد، شدیدترین ضربه به هندسه در مدرسه ها وارد گردید.

وی اضافه کرد: علاوه بر این معلمان رغبت به تعلیم هندسه را از دست دادند. این در حالی هست که این پدیده، مدتی بعد، به دانشگاه ها نیز سرایت کرده و در زمان کوتاهی پس از ان، امتحان های ورودی کارشناسی ارشد و پس از آن دکتری نیز به صورت تستی برگزار گردید؛ بنابراین درس ها هندسه در دانشگاه ها نیز کم رنگ گردیدند.

رشد بی رویه و غیراستاندارد تعلیم عالی در ایران

ریاست شاخه ریاضی فرهنگستان علوم با بیان اینکه در حال حاضر ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دانشجو (غیر پزشکی)، در ۲ هزار و ۷۰۰ دانشگاه و مؤسسه تعلیم عالی دولتی و غیر دولتی تحصیل می کنند، رشد تعلیم عالی در دو سال گذشته را ۱۷ درصد اعلام و افزود: این میزان رشد در سطح جهانی ۶ درصد هست که این به معنای رشد بی رویه و غیر نرمال تعلیم عالی در ایران هست.

تومانیان همچنین تعداد اعضای هیأت علمی را ۶۸ هزار و ۵۵۲ نفر اعلام نمود و اضافه کرد: نسبت تعداد دانشجو به تعداد استاد در نرم جهانی ۱۶ تا ۱۸ هست؛ این در حالی هست که این نسبت در دانشگاه های دولتی ایران ۲۰ و در کل کشور و با در نظر گرفتن همه دانشگاه ها، برابر  60 هست.

وی تصریح نمود: اگر همین عدد ۶۰ که سه برابر نسبت مرسوم تعداد دانشجو به استاد در سطح دنیا هست، مدنظر داشته شود، با توجه به تعداد کنونی دانشجوهای یعنی ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر، نیازمند ۸۰ هزار نفر عضو هیئت علمی هستیم. علاوه بر این در حالتی که نسبت دو برابر با نُرم جهانی را بپذیریم، باید ۱۱۸ هزار و ۷۵۰ نفر عضو هیأت علمی دارا باشیم که با توجه به عدد کنونی اعضای هیئت علمی در کشور (۶۸ هزار نفر و ۵۵۲ نفر)، با کم بودن ۵۰ هزار و ۱۹۸ نفری اعضای هیئت علمی در کشور رو به رو هستیم.

  استاد ریاضی دانشگاه تبریز با اهتمام بر اینکه این مبحث به معنای وجود کار برای فارغ التحصیلان هست، بیکاری این اشخاص را متاثر از پدیده حق التدریس دانست و تصریح نمود: با مدیریت مناسب و دستورالعمل اکید، بیکار تحصیل کرده وجود نخواهد داشت و کسی مقاله و رساله دکتری نمی فروشد. این در حالی هست که درباره پدیده دزدی علمی نیز به موقع از جانب فرهنگستان علوم (شاخه های ریاضی و فیزیک) اخطار داده شده که چندان مورد توجه قرار نگرفته هست.

دلایل بیکاری فارغ التحصیلان

تومانیان در سخنانی به تشریح دلایل بیکاری فارغ التحصیلان پرداخت و توضیح داد: به صورت مرسوم ۳۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در علوم پایه و نسبت بیشتری در علوم انسانی، جذب آموزش و پرورش می گردیدند، تا اینکه دانشگاهی ابتدا با ۶۴ واحد تأسیس گردید و در مدت کوتاهی نیز به ۸۴ واحد در کشور گسترش یافت. معلمانی که در سطح فوق دیپلم دبیر تربیت می کردند، همگی به کسوت استاد دانشگاه در آمدند و با احکام داخلی، مربی و استادیار گردیدند. 

 وی با اشاره به اینکه برطبق مقررات، منحصرا فارغ التحصیلان این دانشگاه توان دارند به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآیند، این مبحث را به معنای ۳۰ درصد بیکاریِ زیادتر برای فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور دانست و تصریح کرد: آموزش و پرورش باید از تعلیم معلمان غیر ریاضی که ریاضی تعلیم می کنند، جلوگیری کند. تعداد چنین معلمانی در سطح کشور کم هم نیست و این به معنای ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان رشته های علوم ریاضی در کشور هست.

ریاست شاخه ریاضی فرهنگستان علوم علاوه بر این از تعلیم درس ها ریاضی توسط مهندسان انتقاد نمود و اظهار کرد: در کلاس های رنگارنگ کنکوری اغلب مدرسین درس ها ریاضی، مهندسان هستند؛ آنان روش تعلیم ریاضی را نمی دانند و با ضاله کردن خانواده ها و سوء استفاده از عنوان های نادرست انداز مهندسی، ریاضیات را به صورت حفظی به خورد محصلین می دهند.

تومانیان با اشاره به اینکه

بعضی زمینه های کاربرد علوم ریاضی و اشتغال فارغ التحصیلان در کشور

وی در این ارتباط توضیح داد: تقریباً همه کارخانه های تولیدات صنعتی، نیازمند واحد کنترل کیفیت می باشند که اگر این مبحث اجرایی شده و به اشخاص دیگر واگذار نشود، تعداد بسیاری از فارغ التحصیلان رشته آمار در این زمینه مشغول به کار خواهند گردید.

 رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم با بیان اینکه حق بیمه باید طبق احتمال تصادف و میزان خسارت احتمالی انواع خودروها و مخاطره پذیر بودن راننده ها در سنین متفاوت محاسبه شود، ا.. دولتی یا نیمه دولتی بوده و دلواپس نفع و زیان خود نیستند؛ این در حالی هست که با پی گرفتن این مبحث، دولتی یا نیمه دولتی بوده و دلواپس نفع و زیان خود نیستند؛ این در حالی هست که با پی گرفتن این مبحث، هر مؤسسه باید گروهی آمارشناس در اختیار داشته باشد که این به معنای فراهم شدن شغل برای فارغ التحصیلان ریاضی و آمار هست.

تومانیان اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و تعلیم پزشکی باید محاسبه کند که احتمال مواردی مثل دیالیز و زایمان های غیرطبیعی در کشور چقدر هست. علاوه بر این مسئول بهداشت در هر شهرستان، باید بداند که چند نفر از اشخاص آن منطقه و با چه احتمالی امکان دارد به یک مریضی خاص مبتلا باشند که این به معنای مشارکت با جایگاه ها تحقیقاتی آمار در کشور هست.

وی دنبال کرد: مثال آسان تر کاربرد آمار در جامعه، آگاهی مسئولان آموزش و پرورش هر منطقه نسبت به تعداد محصلین چپ دست در آن منطقه هست که طبق آن احتمال وجود محصلین چپ دست اندازه گیری شده و تعدادی صندلی مناسب برای آنان آماده می شود.

ریاست شاخه ریاضی فرهنگستان علوم علاوه بر این ضرورت اکتساب اطلاع از مشتریان کارخانه های لباس، کفش، پیراهن و … را یادآور گردید و توضیح داد: این تولیدکنندگان باید از مشتریان خود در بازار اطلاعات اکتساب کرده، نسبت درصد تعداد اجناس تولیدی خود را دارا باشند و برطبق این تعداد و اندازه های مشتریان خود جنس تولید کنند؛ آنان به این ترتیب نبض بازار فروش خود را در دست می گیرند که این به معنای وجود کار برای فارغ التحصیلان ریاضی و آمار در کشور هست.

تومانیان معضل ترافیک در شهرهای بزرگ را یک مسأله عادی در “نظریه گراف” شرح کرد اگر تعداد رفت و آمدهای وسایل عمومی و تعداد مسافران آنان را وزن یال ها موردنظر دارا باشیم، ترافیک یک مسأله عادی در نظریه گراف، یعنی یافتن کوتاه ترین مسیر در گراف های وزن دار می باشد که الگوریتم های متعددی برای آن وجود دارد و تعلیم می شود که این به معنای بهره مندی از فارغ التحصیلان رشته های ریاضی و آمار در برطرف معضلات شهری من جمله ترافیک اگر تعداد رفت و آمدهای وسایل عمومی و تعداد مسافران آنان را وزن یال ها موردنظر دارا باشیم، ترافیک یک مسأله عادی در نظریه گراف، یعنی یافتن کوتاه ترین مسیر در گراف های وزن دار می باشد که الگوریتم های متعددی برای آن وجود دارد و تعلیم می شود که این به معنای هست.

کنکور برای دانشگاه های خوب قابل حذف نیست

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ گاه نمی شود کنکور را برای دانشگاه های خوب حذف کرد، توصیه نمود: سازمان سنجش تعلیم کشور باید امتحان عمومی GRE را سالی دو بار در کشور اجرا کند تا محصلین بتوانند چندین بار در این امتحان شرکت کنند؛ به این ترتیب در هنگام گزینش دانشجو برای دانشگاه ها، داوطلب بالاترین نمره اخذ شده در امتحان GRE را به سازمان سنجش اعلام می نماید.

  رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم تشریح کرد: علاوه بر این خوب تر هست با توجه به این مبحث که آموزش و پرورش امتحانات سوم و ششم دبیرستان ها را به صورت پایانی و سراسری برگزار می کند، داوطلبان ورود به دانشگاه ها نمرات کتبی این دو مقطع را به سازمان سنجش ارسال ننمایند. سازمان سنجش نیز با نظرخواهی از دانشگاه ها، پایه علمی هر رشته دانشگاهی را معین کرده و اعلام نماید که به طور مثال برای رشته مکانیک و رشته های همانند آن، درس ها دبیرستانی هندسه، مثلثات، مکانیک و فیزیک هر یک با ضریب ۴ و درس ها عمومی با ضریب ۲ مدنظر داشته شوند و این ترتیب اثر برای کلیه رشته های دانشگاهی صورت گیرد.

تومانیان دنبال کرد: سپس سازمان سنجش با اعمال این ضرایب و با توجه به نمره GRE (با یک ضریب) و اولویت انتخاب داوطلب که حداکثر ۲۰ مورد و نه زیادتر هست، گزینش را انجام دهد.

وی تصریح کرد: این مساله نیز باید مورد توجه قرار گیرد که داوطلبان برای ورود به رشته های ریاضی، فیزیک، فنی و مهندسی، معماری و اقتصاد الزاماً باید دیپلم ریاضی فیزیک دارا باشند.

بعضی دلایل بازار داغ معامله انتهاء نامه در کشور

ریاست شاخه ریاضی فرهنگستان علوم یکی از دلایل پدیده مقاله فروشی و خرید انتهاء نامه و رساله را بیکاری فارغ التحصیلان با سواد اعلام نمود و اضافه کرد: علت دیگر این مبحث عدم اجرای دقیق آئین نامه های وزارت علوم درباره حجم اساتید در انتخاب تعداد دانشجوی دکتری هست؛ البته این آئین ها باید دقیقا و برای همه دانشگاه ها تشریح شود، یعنی یک استاد از همه دانشگاه های دولتی و غیردولتی و پردیس ها باید، بر بر طبق حجم تشریح شده، دانشجو بگیرد.

تومانیان علت دیگر را آئین نامه های دانشگاه های دولتی و غیر دولتی درباره تغییر وضع و پایه هر ساله اساتید اعلام و تصریح کرد: برای پایه هر ساله، چاپ مقاله نباید ضروری باشد. علاوه بر این برای مبدل وضع پیمانی به رسمی، تعداد مقالات باید بسیار محدود باشد. منحصرا درباره مبدل وضع دانشیاری به استادی هست که میتوان شروط مقاله و کتاب را لحاظ کرد.

هدایت تحصیلی یا آزادی عمل در تحصیلات؟

وی با بیان اینکه فردی که دانش آموز را اصطلاحا هدایت تحصیلی می کند، باید اطلاعات کافی از تحصیلات عالیه داشته باشد، اظهار کرد: دانش آموز باید با علاقه خودش انتخاب رشته کند؛ اینکه تعداد داوطلبان کم یا فراوان شده، با اهمیت نیست و این خود به خود تعدیل خواهد گردید. اگر کنکور و آموزش و پرورش ما صحت داشته باشد، دانش آموز نیز در یک نظام سالم و برطبق علاقه، انتخاب رشته می کند. باید آزادی عمل در تحصیلات وجود داشته باشد.

ریاست شاخه ریاضی فرهنگستان علوم تصریح نمود: اگر دانش آموزی به ریاضی علاقه ندارد، به علت نداشتن معلم ریاضی خوب و برنامه درسی مناسب هست. دانش آموز رشته ریاضی باید ۳۰ ساعت از مجموع ۳۵ ساعت را ریاضی بخواند؛ این در حالی هست که بعضی موضوعات ریاضی من جمله هندسه فضایی و مثلثات، حذف شده و درس هایی جای آنان را گرفته اند که تعلیم آنان یک الی دو جلسه در سال کفایت می کند.

انتهای پیام