«مقصود اسعدی سامانی»، دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص تداوم روند افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: قیمت بلیت هواپیما همانی است که در آذر ماه سال گذشته تعیین شده است. افزایشی که در هزینههای دیگر (راهداری و …) صورت گرفته در افزایش نرخ بلیت هواپیما صورت نگرفته است. […]
«مقصود اسعدی سامانی»، دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص تداوم روند افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: قیمت بلیت هواپیما همانی است که در آذر ماه سال گذشته تعیین شده است. افزایشی که در هزینههای دیگر (راهداری و …) صورت گرفته در افزایش نرخ بلیت هواپیما صورت نگرفته است.
وی در خصوص افزایش قیمت بلیت برخی پروازها به مناطق سیلزده گفت: در مناطق سیلزده هم اخباری منتشر میشود مبنی بر این که قیمت بلیت هواپیما افزایش یافته است که اصلا چنین اتفاقی نیفتاده زیرا شرکتها یک سقف نرخی را تعیین کرده اند. با توجه به بالا رفتن تقاضا در ایام پیک، معمولا نرخ بالاتر میرود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ بلیتی بالاتر از نرخی که شرکت هواپیمایی به عنوان سقف تعیین کرد، فروخته نشده است، افزود: اگر گران فروشی صورت گرفته باشد ممکن است توسط عوامل واسطهای که در این بازار وجود دارند، اتفاق افتاده باشد که آن هم قابل پیگیری است.
سامانی افزود: شرکتهای هواپیمایی خود مدعی هستند که اگر کسی بالاتر از این نرخی که به عنوان سقف نرخی یک مسیر پروازی تعیین شده، فروشی صورت گیرد شکایت کرده و خود شرکتهای هواپیمایی موضوع را پیگیری و با متخلف برخورد میکنند.
دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: در دنیا همه شرکتهای هواپیمایی سقف نرخی دارند که ممکن است نرخ بالاتر را عرضه کنند و اگر تردد و تقاضا کمتر باشد نرخ پایین تر را عرضه میکنند. پرواز، هزینه ثابت خود را دارد و شرکتها برای این که مشتری جذب شود نرخها را پایین اعلام می کنند. این روال در همه جای دنیا وجود دارد ولی متأسفانه در کشورمان هنوز فرهنگ استفاده از فرصتها یا مدیریت سفر وجود ندارد. به همین منظور مردم قضاوت میکنند که شرکت هواپیمایی نرخ را بالا برده در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاده است.
سامانی با اشاره به موضوع مدیریت سفر ادامه داد: مدیریت سفر یعنی این که اگر کسی میخواهد سفری انجام دهد به جای اینکه دقیقه نود بلیت بخرد از یک هفته قبل بلیت، خریداری کند یا سفر را به زمانی موکول کند که پیک تقاضا نباشد.
وی با اشاره به اینکه هر ساعت صندلی برای یک شرکت هواپیمایی حدودا ۵۰ دلار تمام میشود، افزود: مثلا پرواز تهران- مشهد یک ساعت و ربع است، حدودا هزینه تمام شده هر نفر برای یک شرکت هواپیمایی، ۶۰۰ هزار تومان است. طبیعتا وقتی تقاضای سفر افزایش پیدا میکند نرخ را بالاتر میبرند که بتواند این اختلاف را جبران کند.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی درخصوص توزیع فلافل در برخی از پروازها گفت: شرکت هواپیمایی باید درآمد داشته باشد تا بتواند سرویس بدهد. در دنیا و در بسیاری از مسیرها، کترینگ حذف میشود و اگر عرضه شود، فروخته میشود اما در کشور ما کماکان انجام میشود.
سامانی افزود: با توجه به بالا رفتن هزینهها هر کترینگی برای شرکتهای هواپیمایی هزینه دارد. عرف دادن کترینگ انجام شده اما نوع غذا با توجه به شرایط شرکت هواپیمایی ممکن است متفاوت باشد و البته همیشه اینگونه نیست و بستگی به سیاست شرکت هواپیمایی و یا شرایط پرواز دارد.
Thursday, 10 October , 2024