به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، مدتی هست اپراتورهای اینترنتی از وضع تعرفه اینترنت موبایل ناراضی و اعتقاد دارند تعرفه بالای صوت در اپراتورهای موبایل حاشیه نفع خوبی در این بخش ایجاد نموده و به آنان کمک می کند که بخش دیتای موبایل را پوشش داده و با نرخ هایی پایین تر از نرخ […]
به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، مدتی هست اپراتورهای اینترنتی از وضع تعرفه اینترنت موبایل ناراضی و اعتقاد دارند تعرفه بالای صوت در اپراتورهای موبایل حاشیه نفع خوبی در این بخش ایجاد نموده و به آنان کمک می کند که بخش دیتای موبایل را پوشش داده و با نرخ هایی پایین تر از نرخ منطقی اینترنت موبایل عرضه کنند. این مبحث موجب گردید بعضی از شرکت های FCP یا اینترنت ثابت
کارشناسان اعتقاد دارند بالا بودن تعرفه های صوت به دامپ بازار توسط اپراتورها کمک می کند و آنان که از بازار صوت مرجع درآمد خوبی دارند، از جای دیگر هزینه می کنند. درحالی که اگر تعرفه صوت موبایل حقیقی و نظیر اینترنت ثابت که به صورت متناسب کسرشده، کاهش پیدا کند، آن وقت تعرفه اینترنت موبایل هم حقیقی می گردد.
گرچه محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اظهار کرده بود که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید در مورد درخواست سازمان نظام صنفی رایانه ای برای کاهش تعرفه صوت اپراتورها درجهت متعادل سازی تعرفه اینترنت ثابت تصمیم بگیرد، نه فقط تعرفه ی صوت کاهش پیدا نکرد، لکن اپراتورهای موبایل آن طور که اعلام کردند، درراستای یکسان سازی تعرفه های خود، تعرفه مکالمات برای بعضی از ارتباط های درون و برون شبکه در سیم کارت های اعتباری و دائمی را زیاد کردند.
حسین فلاح جوشقانی – ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – در عکس العمل به این افزایش تعرفه های اینترنت و صوت، اظهار کرد: ارزیابی اولیه ما بیانگر هست که این اپراتورها در چارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این اقدام را انجام دادند. حالا حداکثر به صورت میانگین حدود ۱۰ درصد افزایش هزینه در اپراتورها را داریم که در چارچوب مصوبات و مقررات بوده هست. شاید قسمتی از این افزایش تعرفه علی رغم افزایش هزینه ها پرهیز ناپذیر باشد و درواقع افزایش غیرمعقولی رخ نداده اما بر طبق فرمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارزیابی کردیم و طبق گزارش خود اقدام لازم را خواهیم داشت.
بعد از اعلام جوشقانی، برای ارزیابی گزارش در مورد این افزایش نرخ، او در آخرین اظهارنظرها در مورد تعرفه های گوشی و شرکت های FCP گفته بود: طی چند ماه پیش با افزایش نرخ ارز، هزینه های خدمات اپراتورها نیز افزایش یافته اما در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف و کف برای نرخ ها تعیین شده هست، ، در نتیجه اپراتورها مجازند بین سقف و کف و طبق تحلیلی که از بازار دارند، نرخ ها را اعلام کنند.
ریاست رگولاتوری این را هم اظهار کرد که اپراتورها در دو سال گذشته با توجه به شرایط بازار، تعرفه ها را در کمترین میزان اعلام می کردند، اما حالا با توجه به شرایط اقتصادی تعرفه ها افزایش یافته هست؛ به به صورتی که اینترنت ۱۰ درصد و مکالمه ها با دو برابر افزایش نرخ رو به رو می باشند که این افزایش هم چنان بر طبق مقررات هست. مخابرات با طرح هم کدسازی ۷۰ درصد نرخ ها را کاهش داد، اما حالا نرخ ها به سقف دست یافته هست و گزارش این کار برای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آماده شده که طبق جمع بندی این کمیسیون، قیمتی خلاف قانون و بالاتر از سقف تعیین شده نداشتیم.
اگر به گفته ی معاون وزیر ارتباطات، افزایش تعرفه ها در اپراتورها به صورت ۱۰ درصدی در اینترنت و دو برابر افزایش در صوت باشد، این مبحث به معنای افزایش ۲۰۰ درصدی در این زمینه هست و حتی اگر افزایش تعرفه ی ارتباط در اپراتورهای موبایل را حداکثر ۲۰ تومان به ازای هر دقیقه موردنظر داشته باشیم، دو مرتبه هم شاهد افزایش تعرفه ی بیشتر از ۳۰ درصدی در صوت هستیم. در این صورت حتی اگر رخدادی خلاف قانون و خارج از تعرفه های تعیین شده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رخ نداده باشد، به جای کاهش تعرفه ی صوت که خواسته ی عرضه دهندگان اینترنت ثابت هست، این افزایش بیش تر در صوت خود را نشان داده هست تا اینترنت.
انتهای پیام
Sunday, 26 March , 2023