«محمدرضا منصوری»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجلس، درباره احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایرانخودرو به خبرنگار برنا گفت: اگر بالای ۵۰ درصد از سهام شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا به یک شخص یا بخش خصوصی واگذار شود، قطعا با سوددهی قابل توجهی رو به رو خواهیم بود. اما اگر روال […]
«محمدرضا منصوری»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مجلس، درباره احتمال واگذاری سهام دولت در سایپا و ایرانخودرو به خبرنگار برنا گفت: اگر بالای ۵۰ درصد از سهام شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا به یک شخص یا بخش خصوصی واگذار شود، قطعا با سوددهی قابل توجهی رو به رو خواهیم بود. اما اگر روال به صورت قبل باشد که مدیر در زیانش مشترک نباشد این طرح مردود خواهد بود.
وی افزود: مطابق قانونی که اخیرا در مجلس برای واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی تصویب شد؛ دولت مجبور است که سهام خود را بفروشد. اگر این سهام در دَست بخش خصوصی دلسوز قرار بگیرد ما شاهد تغییرات اساسی در زمینه خودرو خواهیم بود.
منصوری بیان کرد: پیشرفت کره و چین در زمینه خودروسازی به دلیل غیردولتی بودن و غیر انحصاری بودن آن است. این در حالی است که با انحصاری کردن فروش سیستم ۴۰ ساله خودروسازی در ایران و رقابتی نبودن آن، شاهد بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان هستیم.
وی اضافه کرد: با واگذاری سهام دولت قیمت ها به روال گذشته باز نخواهد گشت؛ زیرا قیمت خودرو با قیمت دلار محاسبه می شود بنابراین اگر بازاری ایجاد شود که رقابت سالم در اولویت باشد و مردم حق انتخاب داشته باشند، شاهد رونق بازار خودرو خواهیم بود.
محمدرضا منصوری افزود: قطعا تحریم هایی برای خودروسازان وجود دارد؛ اما اگر بخش خصوصی وارد میدان شود می تواند، قطعات مورد نیاز خودش را از بازارهای منطقه تامین کند.
Sunday, 6 October , 2024