«فریدون احمدی»، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن، درباره سرانجام طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به خبرنگار سیاسی برنا گفت: روزی که این طرح در مجلس مطرح شد بنده استخاره‌ای گرفتم و استخاره نیز بد بود. از این رو مرخصی گرفتم و آن روز به مجلس نرفتم. دلیل بنده نیز این است […]

«فریدون احمدی»، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن، درباره سرانجام طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به خبرنگار سیاسی برنا گفت: روزی که این طرح در مجلس مطرح شد بنده استخاره‌ای گرفتم و استخاره نیز بد بود. از این رو مرخصی گرفتم و آن روز به مجلس نرفتم. دلیل بنده نیز این است که تشکیل وزارت بازرگانی یقینا به ضرر کشور است و هر فردی که در این باره تصمیم گیری کند باید در آخرت پاسخگو باشد چراکه در دنیا جواب نخواهد داد.

او افزود: اینکه هر روز بخواهیم یک وزراتخانه تاسیس کنیم یا به ادغام وزاتخانه اقدام کنیم یا یک‌روز بخواهیم به تفکیک وزراتخانه‌ها بپردازیم چون از جیب ملت بدبخت است، قاعدتا برای کسی هزینه‌ای ندارد. بنابراین این تصمیمات عاقلانه نیست و هیچ کشوری در دنیا، حاکمیت ها بدین‌گونه تصمیم نمی‌گیرند. اگر این سیستم، یک سیستم خصوصی بود نمی‌توانست به این راحتی تصمیمات ادغام و تفکیک را نمی‌گرفت.

احمدی درباره علت اصلی مخالفت‌ها ادامه داد: در واقع تاسیس این وزارتخانه‌ها کار نادرستی نیست. خدا پدر شورای نگهبان بیامرزد که این بار درست ایراد گرفته است. امیدواریم این ایراد شورای نگهبان برطرف نشود.

او در این‌باره که نمایندگان باید نظر نهایی را درباره طرح تشکیل وزارتخانه ارائه دهند نیز گفت: امیدواریم ایراد غیرقابل رفعی از سوی شورای نگهبان به این طرح وارد شود که مجلس نتواند این ایراد را برطرف کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس درباره ایراد اصلی این طرح نیز بیان کرد: همه سرمایه ملت در دستگاه‌های اجرایی هزینه شده است. دولت، مجلس و قوه قضائیه بسیار بزرگ شده‌اند و حتی در خود مجلس به ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز افراد بسیاری هستند. این نهادها در کشورهای پیشرفته به گونه‌ای هستند که در مقیاس کم و هزینه کم، اداره می‌شوند. افرادی که این نهادها را اداره می‌کنند به کیفیت کارایی افراد توجه می‌کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: گفته شده این وزارتخانه از محل صرفه‌جویی قرار است تامین شود البته بنده نمی‌توانم تصمیم همکاران نماینده را زیر سوال ببرم، آیا می‌توان وزارتخانه‌ای با استفاده از محل صرفه‌جویی تاسیس کرد. این وزارتخانه تعداد زیادی معاون و مدیر و مدیرکل نیاز دارد. آیا می‌توان وزرات صمت را کوچک کرد؟

او افزود: در واقع در مجلس فضای منطقی حاکم نیست بلکه فضای انتخاباتی حاکم است. از این رو عده‌ای بر این باور هستند که اگر وزارت بازرگانی تاسیس کند مشکلات معیشتی مردم و بازار حل‌ می‌شود و مردم هم نمایندگان را تحسین خواهند کرد و به تعبیری تصور می‌کنند، مردم خواهند گفت نمایندگان مجلس چقدر به فکر ما بودند! درحالی که این گونه نیست. بنابراین فضای کارشناسی برای بررسی این طرح حاکم نیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: بنده مسئول ادغام دو وزارتخانه در دوران وزارت مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت، بودم. همچنین بنده به عنوان قائم‌مقام غضنفری و معاون اداری مالی، مسئول ادغام وزارتخانه‌ها بودم. از این رو بنده در جریان این موضوعات بوده‌ام و به‌نوعی با مباحث تفکیک هم آشنایی دارم. هم ادغام وزارتخانه‌ها با آن شتابی که صورت گرفت و هم تفکیک وزراتخانه‌ها با این عجله، اشتباه است چراکه هیچ یک کارشناسی نشده است. بنابراین یک بار هزینه‌های ادغام را پرداخت کردیم باید ایرادات آن سیستم را برطرف کنیم تا مسیر درست را ادامه دهد.

او گفت: بنده حتی خودروهای وزارتخانه ادغام شده را می‌شناسم و می‌دانم کدام خودرو برای وزارت بازرگانی و کدام خودرو برای وزارت صنعت است. حتی کارکنان این وزارتخانه‌ها را به‌صورت جداگانه می‌شناسم که متعلق به کدام وزارتخانه هستند. در ادارت استان‌ها و شهرستان‌ها نمی‌توان دو وزارتخانه در یک اداره کار کنند. به عبارت دیگر «ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند.»

احمدی در پایان تاکید کرد: امیدواریم شورای نگهبان به این طرح ایرادی وارد کند که مجلس نتواند برطرف کند! این تصمیم غیرکارشناسی است. خوشحالم که در زمان طرح این موضوع در مجلس حضور نداشتم. افرادی که این تصمیم را گرفتند یقین داشته باشند که این تصمیم، تصمیم نادرستی بوده است.