خبرنما

۱۲:۵۶:۵۶ - جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵
print داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کد خبر : 36427

ضعف در بازاریابی و فروش، مشکل کلیدی تولید‌گران لرستانی

از مشکلات مهم واحدهای تولیدی لرستان ناتوانی آن‌ها برای بازاریابی و فروش محصولاتشان است و دلیل اصلی بروز چنین مشکلی را باید ورود غیر‌تخصصی به بازار و حوزه بازرگانی دانست. بسیاری ...

از مشکلات مهم واحدهای تولیدی لرستان ناتوانی آن‌ها برای بازاریابی و فروش محصولاتشان است و دلیل اصلی بروز چنین مشکلی را باید ورود غیر‌تخصصی به بازار و حوزه بازرگانی دانست.

بسیاری از این بنگاه‌ها رویه مناسبی برای تقابل با بازارها ندارند و همین موضوع مانع اصلی توسعه فعالیت آن‌ها به شمار می‌رود.

صاحبان بنگاه‌های تولیدی نباید تنها تولید محصول را در دستور کار قراردهند، چرا که حضور در این حوزه نیازمند توجه ویژه به سایر حلقه‌ها همچون بازرگانی، بازاریابی، حمل ‌ ونقل و بسته‌بندی مناسب است.

به همین دلیل ابتدا باید به دنبال ایجاد واحدهای بازاریابی و بازارگردانی در بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط باشیم. گاهی این واحدها بنیه مالی و اطلاعات کارشناسی برای شکل‌گیری این مهم ندارند.

به همین دلیل در اقتصاد امروز دنیا استفاده از ظرفیت شرکت‌های مدیریت صادرات به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای توسعه صادرات واحدهای تولیدی به شمار می‌رود.

شرکت‌های مدیریت صادرات شرایط را برای بازاریابی، بازارسازی، شناسایی بازارهای هدف، نیازهای مشتری، بازارگردانی و مدیریت بازار مهیا کرده و نسبت به صادرات کالاهای واحدهای تولیدی به بازارهای مختلف اقدام می‌کنند.

این شرکت‌های مدیریتی در اغلب مواقع به واحدهای تولیدی درباره اینکه چه محصولی را روی خط تولید ببرند مشاوره می دهند چرا که این واحدها اگر خواهان حضور مستمر در بازارهای مختلف هستند، باید شناخت کاملی نسبت به بازار هدف داشته باشند و محصولاتشان را متناسب با نیاز مشتریان تولید کنند.

با این وجود تا کنون در لرستان شرکت‌های مدیریت صادرات تشکیل نشده و این به معنای یک ضعف زیرساختی مهم در این دیار است.

اگر خواهان برندسازی و شناساندن ظرفیت‌های فراوان و مناسب این استان به بازارهای مختلف هستیم، شرکت‌های مدیریت صادرات توانایی تحقق چنین اهداف مهمی را دارند.

اکنون اقدامات اولیه برای شکل‌گیری یک شرکت مدیریت صادرات آغاز شده است و امیدواریم با حمایت و مشارکت بنگاه‌های اقتصادی به اهداف تعیین شده دست یابیم.

باید با استفاده از ظرفیت شرکت‌های مدیریت صادرات بتوان نیازهای مشتریان را برای مدت‌زمانی معین به صورت مستمر تأمین کرد و این اقدام در شرایط عادی فقط به دست این شرکت‌های مدیریتی امکان‌پذیر است.

به هر حال امیدواریم با شکل‌گیری شرکت‌های مدیریت صادرات زمینه برای تولید هدفمند در لرستان مهیا شود. به یقین با تحقق آن می‌توان گام‌های اساسی در بهبود وضع واحدهای تولید و افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان لرستان برداشت.

احسان ناصر
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

منبع؛ همشهری

خبرنما در تلگرام
تبليغات