ولی کوزه گر کالجی در اظهار کرد وگو با ایسنا در بررسی خود از برپایی زودهنگام انتخابات پارلمانی ارمنستان اظهار کرد: این انتخابات، نخستین انتخابات زودهنگام پارلمانی در ارمنستان بود، در حقیقت طی هفت دوره ای که انتخابات در این کشور برگزار شده سر موعد بود و پیش از موعد انتخاباتی برگزار نشده بود. وی […]

ولی کوزه گر کالجی در اظهار کرد وگو با ایسنا در بررسی خود از برپایی زودهنگام انتخابات پارلمانی ارمنستان اظهار کرد: این انتخابات، نخستین انتخابات زودهنگام پارلمانی در ارمنستان بود، در حقیقت طی هفت دوره ای که انتخابات در این کشور برگزار شده سر موعد بود و پیش از موعد انتخاباتی برگزار نشده بود.

وی تصریح نمود: آخرین انتخابات نیز در آوریل ۲۰۱۷ برگزار گردید که در آن حزب جمهوری خواه یعنی حزب حاکم توانست بیش ترین کرسی ها را به دست آورد و از دل آن مجلس نیز سرکیسیان به عنوان نخست وزیر انتخاب گردید.

این کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز گفته بود: با توجه به این که در مجلس دو دور رأی گیری برای نخست وزیری انجام گردید، بار اول پاشینیان نتوانست رأی مجلس را به دست آورد اما در رأی گیری دو مرتبه رأی لازم را به دست آورد و از اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان نخست وزیر انتخاب گردید.

وی افزود: این نخست وزیر جدید ارمنستان در مقابل مراسمی قر ار گرفت که هر دو طیف، اکثریت را به عهده داشتند و در نتیجه چالشی بین این مجلس و پاشینیانبه وجود آمد به همین سبب او بحث انحلال مجلس و انتخابات زودهنگام پارلمانی را در دستور کار خود قرار داد.

این محقق حوزه آسیای مرکزی و قفقاز با بیان این که «نتیجه انتخابات پارلمانی همان چیزی بود که نخست وزیر ارمنستان انتظار داشت و ائتلاف او توانست در مجموع ۷۰ درصد کرسی ها را به دست آورد»، اظهار کرد: بر طبق قانون انتخابات ارمنستان احزابی که ۵ درصد کل رأیها را نتوانند به دست آورند، توان ندارند وارد مجلس گردد و طبق اصلاحات قانون این کشور هیچ فرد غیر حزبی توان ندارد وارد مجلس ارمنستان گردد.

وی یادآورد گردید: اعضای حزب حاکم جمهوری خواه که نزدیک به ۲۰  سال قدرت را در اختیار داشتند آراء زیر پنج درصد را اکتساب کردند و این خود یک دگرگونی مهمی هست که آنان از راهیابی به مجلس باز ماندند و دست نخست وزیر ارمنستان باز می ماند تا بتواند بر خلاف دولت های قبلی ارمنستان دولت غیر ائتلافی و یکدست را تشکیل دهد، این مسئله در مجموع برآیندش تحکیم جایگاه نیکول پاشینیان –نخست وزیر ارمنستان- و همفکرانش در ساختار سیاسی این کشور هست.

ارمنستان؛ پل رابطه ای ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا  

این کارشناس اوراسیا در مورد ارتباطات ایران و ارمنستان دوره نخست وزیری نیکول پاشینیان، با توجه به این که وی ایران را به عنوان شریک با اهمیت برای کشورش می داند، اظهار کرد: پاشینیان پیش از این رخدادهای و تغییرات سیاسی، طی دو دوره نماینده مجلس در ارمنستان و عضو گروه دوستی- پارلمانی ایران و ارمنستان بود، در عزیمت سال گذشته ریاست مجلس ارمنستان به ایران نیز در ترکیب هیات بود، مشخصا علاقه مندی به ارتباطات ایران و ارمنستان از دوره نمایندگی مجلس او بود.

وی اظهار کرد: از وقتی که پاشینیان به نخست وزیری رسید یکی از اقداماتی که انجام داد بحث مقابله با فساد اقتصادی بود و موضوعاتی مثل طرح های مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان را پی گیرد و مقابله جدی را با مافیای داخلی و بیگانه شروع نمود که این مسئله به سود ما هست.

کالجی اضافه کرد: نخست وزیر ارمنستان در سیاست بیگانه خود قصد دارد ارتباطات متوازن تری را با روسیه داشته باشد، او ضد روسی نیست، غرب گرا هم نیست، تنها قصد دارد رابطه متوازنی را در ارتباطات اقتصادی، سیاسی و تجاری با روسیه و جهان غرب داشته باشد، از این حیث روی ایران و همسایگانش به عنوان متوازن کننده ارتباطات کلان ارمنستان خیلی حساب باز کرده و این مسئله یک مجال برای ما هست که بازارمهمی که  دست روسیه بوده را به دست آورده و قسمت مناسب تری را در این مناسبات دارا باشیم.

وی مسئله جابه جایی گاز ایران به ارمنستان، صادرات برق، مشارکت در حوزه مخابرات و فناوری ها، تکمیل راه آهن ایران-ارمنستان و موقعیت های دو منطقه با اهمیت آزاد اقتصادی ارس و مغری  را از مراودات بین دو کشور عنوان نمود و اظهار کرد: ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تنها کشور منطقه قفقاز هست که عضو این اتحادیه هست و با توجه به قراردادی که بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده، ارمنستان توان دارد پل رابطه ای برای ارتباطات ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد و باعث تحرک صادرات و واردات گردد.

انتهای پیام