«فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا در مورد انتخابات نخست وزیر بریتانیا و در پاسخ به این سوال که مواضع کدامیک به ما نزدیک است، گفت: مواضع هیچ‌کدام به ما نزدیک نیست. اما هر دو گفته‌اند در صورتی که جنگی میان ایران و آمریکا صورت بگیرد از جنگ حمایت نخواهند کرد […]

«فریدون مجلسی»، دیپلمات پیشین، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا در مورد انتخابات نخست وزیر بریتانیا و در پاسخ به این سوال که مواضع کدامیک به ما نزدیک است، گفت: مواضع هیچ‌کدام به ما نزدیک نیست. اما هر دو گفته‌اند در صورتی که جنگی میان ایران و آمریکا صورت بگیرد از جنگ حمایت نخواهند کرد اما یکی از آنها گفته اگر برخورد اتفاقی رخ دهد در این صورت واکنش نشان خواهند داد ولی موضع اصلی آنها موضع حمایت از موجودیت اسرائیل است.

مجلسی با بیان اینکه بارها دولت و وزیر خارجه ایران اعلام کرده ما در هیچ جنگی پیش قدم نخواهیم شد و به هیچ کشوری حمله نخواهیم کرد، اظهار کرد: در عین حال برای غرب این سوال مطرح است که ما اسرائیل را به عنوان یک کشور قبول نداریم پس تهدید اسرائیل خیلی جدی تلقی می‌شود. آلمان گفته تا وقتی که رابطه ایران با اسرائیل به این صورت مطرح باشد، نمی‌توانند روی رابطه با آلمان حساب بکنند.

وی در خصوص وضعیت داخلی انگلیس و چالش‌های پیش روی این کشور گفت: انگلیس آن کشور عجیب و غریبی که در اذهان شکل گرفته، نیست. این کشور دچار چنددستگی و بلاتکلیفی است حتی در مورد خروج از اتحادیه اروپا هم هنوز توافقی میان‌شان صورت نگرفته است؛ با وجود اینکه به این مسئله رای داده شد؛ برخی معتقدند که اگر بار دیگر رفراندوم برگزار شود، دوباره رای نمی‌آورد.

مجلسی افزود: همانگونه که گفتم هیچ‌کدام از این کاندیداها خواهان جنگ با ایران نیستند، چون می‌دانند در صورت بروز جنگ همه منطقه به جنگ کشیده می‌شود و وقتی همه منطقه به جنگ کشیده شود منافع فراوان انگلیس در منطقه به خطر می‌افتد. درست است این کشور با ایران تجارت چندانی ندارد اما بخش مهمی از تجارت ارزی مناطق خلیج فارس با بریتانیاست که در آنجا صاحب نفوذی قدیمی محسوب می‌شود. منافع انگلستان در این منطقه زیاد است و این جنگ همه چیز را دگرگون خواهد کرد. تفاوت این دو در این مورد خاص این بود که فقط هانت در پاسخ بوریس جانسون که گفت در مورد جنگی که به صورت اتفاقی صورت بگیرد در کنار آمریکا خواهد بود.

این دیپلمات پیشین درباره توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا بیان کرد: در مورد نفتکش ایرانی که در جبل الطارق توقیف شده است، بعضی از مفسرین و حقوقدان‌هایی که در رسانه‌های خارج از ایران به آنها ارجاع می‌شود، طوری حرف می‌زنند که انگار به اصطلاح استناد به قانون اتحادیه اروپا در مورد سوریه یک امر الزامی و اجباری است؛ در صورتی که چنین نیست.

وی افزود: اتحادیه اروپا می‌تواند تجارت با سوریه را منع کند اما برای کشورهای عضو خودش که چیزی به سوریه نفروشند و از این کشور نخرند ولی برای کشورهای دیگر حق تعیین تکلیف ندارند. گمان من این است که آنها تصور می‌کردند با این نفتکش که مسافت زیادی را طی کرده است احتمالا موشک و مسائل دیگری هم حمل شده باشد که اگر توقیف شود ولو به صورت غیرقانونی، در آن صورت رنگ قانونی و قاچاق اسلحه پیدا می‌کرد و بعد از اطمینان از اینکه چنین چیزی نبوده چراکه اگر بود با هیاهو اعلام می‌کردند، بلاتکلیف مانده‌اند؛ اگر بخواهند بدون بهانه‌ای این نفتکش را آزاد کنند، مسئله توقیف هم برایشان امری غیرقابل توجیه خواهد بود.

مجلسی با تاکید بر اینکه در توقیف نفتکش ایران تهدیدی نهفته است، اظهار کرد: تلقی آنها چنین است که ما در مورد ایران فراتر از قانون هم می‌توانیم هر کاری دلمان می‌خواهد بکنیم برای اینکه چندین بار سفارت‌شان اشغال شده و یا کارهای دیگری انجام شده که در آن قانون وجود نداشته است و متقابلا یک نوع ترس در این افراد نهفته است.

وی با بیان اینکه دو کاندیدای نخست‌وزیری بریتانیا با یکدیگر فرق نمی‌کنند، گفت: سیاست آنها در قبال ایران کلی است؛ مسئله ایران را باید خود ایران حل کند نه آنها و مسئله ایران اسرائیل است.

خبرنگار: مهناز براتی