به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، در پی روند نزولی نرخ دلار و طلا در دیروز، فاصله قیمتی دلار و سکه با مدت همانند پارسال که در ماه های موخر به بالای ۲۵۰ درصد هم دست یافته بود کاهش پیدا کرده و طبعا این مبحث به بازار مسکن قابل تسری هست. مصطفی قلی خسروی […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، در پی روند نزولی نرخ دلار و طلا در دیروز، فاصله قیمتی دلار و سکه با مدت همانند پارسال که در ماه های موخر به بالای ۲۵۰ درصد هم دست یافته بود کاهش پیدا کرده و طبعا این مبحث به بازار مسکن قابل تسری هست. مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد هست که تا انتهاء سال بازار مسکن به ثبات می رسد؛ چون که با توجه به پایین بودن توان طرف درخواست ها کشش افزایش دو مرتبه نرخ ها وجود ندارد. تا روز سه شنبه ۱۳ آذرماه رشد دلار ۱۸۰ درصد، سکه ۲۱۰ درصد و مسکن ۹۱ درصد نسبت به پارسال به ثبت رسید که در بخش دلار و سکه این فاصله ی قیمتی نسبت به ماه پیش تعدیل شده و انتظار می رود همین روند در بازار مسکن ایجاد گردد.

اما این استدلال که چون رشد نرخ مسکن تقریبا نصف بازارهای ارز و طلا بوده باید فاصله خود را پر کند از سوی کارشناسان  رد می گردد؛ چون که مسکن کالایی درشت محسوب می گردد که خرید آن از نیازمند مبالغ بالایی هست و از عهده تقاضا کنندگان مصرفی برنمی آید. هرچند عمده معامله ها این روزها بین سرمایه گذاران بخش مسکن انجام می گردد اما آنان هم باید درنهایت در یک نقطه، واحدهای مسکونی خود را وارد بازار کنند که فشار ارائه منتج به تعدیل نرخ ها می گردد. همین اکنون هم در پی جهش ۹۱ درصدی نرخ مسکن معاملات ۵۴ درصد افت کرده که نشان دهنده رکود تورمی این بازار هست و تمام نشانه ها از قرار گرفتن مسکن در مسیر رکود مطلق حکایت دارد.

مظنه واحدهای ۷۵ متری تهران طبق معاملات آبان ماه ماه ۹۷

محله

سن بنا

نرخ (تومان)

آپادانا

۱۲ سال

۶۸۳ میلیون

خاوران

۵ سال

۳۳۰ میلیون

کاخ

نوساز

۸۲۶ میلیون

استاد معین

۴ سال

۷۵۰ میلیون

آهنگ

نوساز

۵۵۸ میلیون

جوادیه

۱۷ سال

۲۹۸ میلیون

سیزده آبان ماه

۶ سال

۲۷۵ میلیون

آگاهی

۲ سال

۴۸۶ میلیون

مختاری تختی

۱۱ سال

۲۷۳ میلیون

طرشت

۱۴ سال

۵۳۳ میلیون

باغشاه

۶ سال

۵۰۰ میلیون

باغ آذری

۴۸ سال

۱۹۵ میلیون

فروشندگان محتاط شده اند

فایل های نرخ مناسب در بازار مسکن کمیاب شده هست. برآوردها از بازار مسکن پایتخت نشان می دهد واحدهای ریزمتراژ نوساز از بیشترین رشد نرخ برخوردارند و رشد آنان با توان تقاضا کنندگان حقیقی همخوانی ندارد. با این وجود کاهش نرخ ارز در روزهای موخر این انتظار را ایجاد نموده که نرخ خانه نیز کاهش پیدا کند؛ انتظاری که کارشناسان، تحقق آن را مشروط به ثبات نسبی در اقتصاد کلان می دانند.

با این وجود کاهش نرخ ارز در روزهای موخر این انتظار را ایجاد نموده که نرخ خانه نیز کاهش پیدا کند؛ انتظاری که کارشناسان، تحقق آن را مشروط به ثبات نسبی در اقتصاد کلان می دانند. در حالی که بازار مسکن در مسیر رکود معاملاتی قرار گرفته، فروشندگان راه احتیاط را در پیش گرفته اند. همین مبحث موجب شده فاصله  قابل توجهی بین نرخ واحدهای قدیمی و نوساز ایجاد گردد و از طرف دیگر معاملات به طرز محسوسی کاهش یابد.

حدس نرخ مسکن به سود مردم نیست

اگر نرخ مسکن کاهش یابد ما آن را به فال نیک می گیریم، اما افرادی که چنین مطالبی را مطرح می نمایند باید این مبحث را هم مد نظر داشته باشند که بازار مسکن تابع ارائه و درخواست ها هست، در عین حال از بازارهای ارز، طلا، بورس، حامل های انرژی و برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه تولید و ارائه ی مسکن تاثیر می پذیرد.

دلار با بازار مسکن چه کرد؟

همین مبحث موجب شده فاصله  قابل توجهی بین نرخ واحدهای قدیمی و نوساز ایجاد گردد و از طرف دیگر معاملات به طرز محسوسی کاهش یابد. مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید: به باور من هر نوع اظهارنظر درخصوص کاهش یا افزایش نرخ مسکن به سود مردم نیست.۵ و ۳۴ درصدی را نشان می دهد.

اگر نرخ مسکن کاهش یابد ما آن را به فال نیک می گیریم، اما افرادی که چنین مطالبی را مطرح می نمایند باید این مبحث را هم مد نظر داشته باشند که بازار مسکن تابع ارائه و درخواست ها هست، در عین حال از بازارهای ارز، طلا، بورس، حامل های انرژی و برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه تولید و ارائه ی مسکن تاثیر می پذیرد.۲ با وجودی که آخرین آمار از افزایش ۳۴ درصدی صادر کردن پروانه های ساختمانی نسبت به زمان همانند پارسال خبر می دهد، تورم مصالح ساختمانی و افت ۵۴ درصدی معاملات به احتمال زیاد اثر منفی در تولید مسکن خواهد داشت. بانک مرکزی مهرماه سال کنونی گزارش کرد که طی شش ماهه اوائل سال جاری ۳۲ هزار پروانه ساختمانی در کل کشور و ۳۰۰۰ پروانه در شهر تهران صادر گردیده که نسبت به ماه همانند پارسال به ترتیب رشد ۷. عدم توان طرف درخواست ها در شرایطی به رکود معاملاتی منتج شده که با توجه به حدود ۷۰۰ هزار ازدواج سالیانه در کشور، تقاضای مطلق در حال انباشته گردیدن هست.

بازار مسکن در آستانه رکود ۱۲ فصلی

۵ و ۳۴ درصدی را نشان می دهد. ۲ واحد مسکونی برای هر یک از ۳۰۰۰ پروانه صادر گردیده در شهر تهران را ملاک قرار دهیم تا انتهاء سال جاری حدود ۳۷ هزار واحد مسکونی تولید می گردد.

عدم توان طرف درخواست ها در شرایطی به رکود معاملاتی منتج شده که با توجه به حدود ۷۰۰ هزار ازدواج سالیانه در کشور، تقاضای مطلق در حال انباشته گردیدن هست.۵ آذر ماه سال گذشته معاملات مسکن شهر تهران ۵۰ درصد افزایش پیدا نمود و قیمتها رشد تقریبا پایین ۱۵ درصد را نمایش داد که خوب ترین شکل از رونق بازار مسکن بود. اما هم اکنون شرایط  معکوس و علی رغم افت ۵۴ درصدی معامله، دماسنج نرخ، قرمز شده هست.۶ طبق مشی مرسوم بازار مسکن طی ادوار گذشته این بازار بعد از یک دوره رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی وارد رونق می گردد.۷ درصدی را نشان می دهد.

انتهای پیام