به گزارش خبرنما به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شورای شهر تهران بنا دارد به زودی انتخابات شورایاری‌ها را در سطح محلات برگزار کند، انتخاباتی که با چالش‌هایی تاکنون روبه‌رو شده است. اما در زمانی که مشارکت جوانان و زنان اهیمت زیادی دارد و بیشتر سازمان های مردم نهاد از سوی این دو دسته […]

به گزارش خبرنما به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شورای شهر تهران بنا دارد به زودی انتخابات شورایاری‌ها را در سطح محلات برگزار کند، انتخاباتی که با چالش‌هایی تاکنون روبه‌رو شده است. اما در زمانی که مشارکت جوانان و زنان اهیمت زیادی دارد و بیشتر سازمان های مردم نهاد از سوی این دو دسته از اقشار جامعه هدایت شده  پیش بینی می‌شود حضور کمرنگی در انتخابات شورایاری ها داشته باشند. از این رو برای افزایش مشارکت این دو دسته باید تدبیری از سوی مدیریت شهری صورت بگیرد تا بتوانند انتخاباتی پویا در سطح محلات برگزار کنند.

در این راستا مرتضی طلایی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در شورای چهارم، معتقد است در دوره‌های گذشته جوانان اقبال خوب از انتخابات شورایاری داشتند اما زنان علاقه‌ای به مشارکت در سطح محلات را ندارند.

هدف گذاری ۵۰ درصدی برای حضور زنان انجام شد خودشان نیامدند

وی در گفتگو با برنا در رابطه با انتخابات شورایاری ها و عدم استقبال زنان و جوانان از این انتخابات گفت: تلاش‌های بسیاری در دوره قبل صورت گرفت و هدف‌گذاری ۵۰ درصدی برای حضور زنان انجام شد اما متاسفانه خود زنان رغبتی به حضور در انتخابات شورایاری ندارند و فضای محلات این امکان را نمی‌دهد که حضور پیدا کنند.

مرتضی طلایی تاکید کرد: گرچه حضور زنان در انتخابات قبلی شورایاری‌ها، بیش از گذشته بود اما انتظارات ما برآورده نشد. ارزیابی‌ام از حضور جوانان در انتخابات قبلی شورایاری ها خوب است و دقیقا می توانم بگویم بالای ۵۰ درصد جوانان سن ۲۵ تا ۳۵ در این انتخابات حضور داشتند.

می گفتند من نمی‌خواهم معتمدین محلات در شورایاری ها حضور بیابند

نایب رئیس سابق شورای شهر تهران افزود: در آن زمان اساسنامه شورایاری ها اصلاح و شرایط سنی در نظر گرفته شد اما فضاسازی وجود داشت و می گفتند من نمی‌خواهم معتمدین محلات در شورایاری ها حضور داشته باشند در صورتی که اعتقاد داشتم جوانان باید به عرصه بیایند.

وی ادامه داد: حضور جوانان در انتخابات قبلی شورایاری‌ها را مثبت می‌دانم اما در رابطه با حضور زنان در انتخابات شورایاری گذشته، همه تلاش خود را انجام دادم و فکر می کنم خود زنان تمایلی به حضور در این عرصه ندارند.

چیزی به نام انتخابات مطرح نیست

عضو سابق شورای شهر تهران در رابطه با این که شورای پنجم چه راهبردی برای افزایش مشارکت جوانان و زنان در انتخابات شورایاری ها می توانند داشته باشند، گفت: در حال حاضر تنور انتخابات شورایاری ها خاموش است.  چیزی به نام انتخابات مطرح نیست.

طلایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر چراغ انتخابات شورایاری ها خاموش است، اظهار کرد:  شیوه عمل شورای شهر و ستاد  هماهنگی شورایاری ها برای این دوره سبب شده تا انتخابات شورایاری ها آنچنان که باید مطرح نباشد؛ گویی مشارکت مردم موضوعیت ندارد. اطلاع رسانی هم موضوعیت ندارد و خیلی از موارد بلاتکلیف است.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها در شورای چهارم عنوان کرد: در انتخابات قبلی شورایاری ها، یک سال در رابطه با جزئیاتش بحث کردیم و موضوع در سطح محلات کشانده شد. در انتخابات شورایاری کنونی در سطح محلات خبری از انتخابات نیست و اختیارات محلات گرفته شده است.

وی تصریح کرد: سیستم ثبت نام به نوعی مدیریت شده که امکان مشارکت همگانی وجود ندارد. نتیجه شیوه عمل ستاد هماهنگی شورایاری ها،حضور فعال شهروندان نخواهد بود.

نیاز به برداشتن  محدودیت  ثبت نام

نایب رئیس سابق شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چنانچه انتخابات شورایاری ها برگزار نشود، اتفاق بهتری رخ می دهد یا خیر، گفت: اصلاح اساسنامه در حال حاضر به صورت جزئی صورت گرفته ولی اگر اصلاحات گذشته اجرا می شد اتفاقات بهتری رخ می داد. محدودیت هایی در این انتخابات ایجاد شده است. کسانی که در گذشته به دلیل  عدم ثبت نام آزادانه، اعتراض هایی داشتند در حال حاضر به شدت از ثبت نام افراد در سایر محلات جلوگیری می کنند و محدودیت های اعمال شده خیلی زیاد است. تصور می کنم اگر قرار بر این است که انتخابات با شکوه و در شان این نهاد اجتماعی برگزار شود باید این محدودیت ها رفع شود.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها در شورای چهارم افزود: نهاد شورایاری ها، زیرساخت نهاد مشارکتی و نهادهای قانون گذار است. حتی پایه انتخابات مجلس و شورای شهر، شوراهای محلی است و اگر انتخابات شورای محلی را به درستی برگزار می کردیم و به دنبال انتخابات جامع بودیم بدون شک تاثیر آن را در انتخابات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی می دیدیم که به مراتب با کیفیت بسیار بالاتر از گذشته برگزار می شد چرا که زیر ساخت و پایه انتخابات، مشارکت مردم است.

عملکرد شورای پنجم از نگاه طلایی

وی در رابطه با عملکرد شورای شهر تهران طی دو سال گذشته اظهار کرد:  شورای شهر وقتش را بیشتر  صرف حاشیه ها کرد . شهرداری دچار جابه جایی مدیریت ها شد و زلزله هایی در این جابه جایی ها وجود داشت که دو سال از عمر مفیدش را از دست رفت.

نایب رئیس سابق شورای شهر تهران در پاسخ به این که شورای پنجم بن بست هایی برای انجام فعالیت دارد، گفت: این ها را بیشتر بهانه جویی می دانم. فردی گفته بود شهرداری گذشته روی گنج نشسته بود ؛ خب شما هم روی گنج بنشینید، حتما به این نتیجه رسیدند و تشخیص دادند مدیریت شهری روی گنج بوده است، حالا که قدرت تشخیص دارند روی آن بنشینید. معتقدم، شورای پنجم با ذهنیتی وارد شورا شد که بخش زیادی از وقتش را صرف مسائلی کرد که نتیجه‌ای برای شهر نداشت و سبب رکود خدمت در شهر شد. اگر همین الان دوستان ما در شورای شهر وقت‌شان را صرف احصا منابع کنند، می توانند توفیقاتی داشته باشند.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر دولت و مجلس همراه شورای شهر است؛ در گذشته قصد برگزاری انتخابات شورایاری ها را که داشتیم  به دادسرا و سازمان بازرسی کشیده شدیم و  مورد استنتاق قرار گرفتیم و در هر حال  مصوبه ی هیئت دولت را برای برگزاری انتخابات گرفتیم. در حال حاضر عزیزان مصوبه‌ای از هیات دولت ندارند و انتخابات برگزار می‌کنند و همه با آن‌ها همراه هستند و منعی برای‌شان وجود ندارد. سختی کار در این دوره چقدر است؟ در دوره گذشته درگیری زیادی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها داشتیم و تا روزهای آخر اجازه نمی‌دادند برگزار کنیم. روزهای پایانی هیئت دولت به ما مجوز داد.

وی با بیان این که باید بهانه جویی ها را کنار بگذاریم، عنوان کرد: از فرصت‌ها استفاده کنیم؛ منابع بسیاری وجود دارد که احصا آن می تواند به افزایش کارآمدی شهر بینجامد.

طلایی در پایان گفت: بخش قابل توجهی از مدیریت، مدیریت ریسک است. بایستی مدیر شجاع باشد و شهامت داشته باشد و ریسک کنند.  مدیریت پویا، سالم کار می کند و اگر اشکالی بود پاسخ می دهد.