خبرگزاری فارس: مراجع آگاه می‌گویند که دولت آمریکا در یک بررسی داخلی به شکست سیاست فشار به ایران و عدم تحقق اغراض کارزار «فشار حداکثری» اقرار کرده هست. » »المانیتور نوشته هست که یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر درباره این بررسی اجتناب کرده هست. وزارت خارجه آمریکا هم وجود این بررسی […]

خبرگزاری فارس: مراجع آگاه می‌گویند که دولت آمریکا در یک بررسی داخلی به شکست سیاست فشار به ایران و عدم تحقق اغراض کارزار «فشار حداکثری» اقرار کرده هست.

»

»المانیتور نوشته هست که یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر درباره این بررسی اجتناب کرده هست. وزارت خارجه آمریکا هم وجود این بررسی را رد یا تایید نکرده و تنها گفته هست که خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران را از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کرده هست. این مقام دولت آمریکا علاوه بر این از بروز آشوب و ناآرامی در ایران پشتیبانی کرده و چنین ناآرامی‌هایی را «شجاعانه» خوانده هست.

طبق این گزارش، جمع‌بندی این گزارش مبنی بر شکست سیاست فشار حداکثری به ایران امکان دارد مقام‌های آمریکایی را به سمت کوشش برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا به فشار بر علیه ایران سوق دهد. علاوه بر این احتمال می‌رود که آمریکا آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای را برای ایجاد یک «بحران بازرسی» درباره پرونده هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دهد.

در حالی که آژانس در سه سالی که از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد به طور مستمر تعهد ایران به این توافق را تایید کرده، اما در ماه‌های گذشته رژیم اسرائیلی با انتشار آنچه سندهای برنامه هسته‌ای ایران خوانده، کوشش کرده تا آژانس را بر علیه ایران برانگیزد. این هفته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا نیز با استناد به همین پرونده‌سازی، ایران را به کوشش برای ساخت جنگ افزار هسته‌ای متهم نمود.