– اخبار استانها – به گزارش خبرنما به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، مدارس کودکان استثنایی به دانش‌آموزانی که دچارعقب ماندگی ذهنی هستند زمینه خوبی جهت ادامه تحصیلات داده‌است که آنها بتوانند به‌طور فعال درجامعه مشارکت داشته باشند. شیوه آموزش در این مدارس قابل انعطاف است، به‌طوری‌که هر دانش‌آموز بتواند تا حد ممکن برمبنای […]

– اخبار استانها –

به گزارش خبرنما به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، مدارس کودکان استثنایی به دانش‌آموزانی که دچارعقب ماندگی ذهنی هستند زمینه خوبی جهت ادامه تحصیلات داده‌است که آنها بتوانند به‌طور فعال درجامعه مشارکت داشته باشند.

شیوه آموزش در این مدارس قابل انعطاف است، به‌طوری‌که هر دانش‌آموز بتواند تا حد ممکن برمبنای اهداف برنامه آموزشی رشد و تکامل یابد. مدارس کودکان استثنایی در جهت بالابردن مشارکت اجتماعی و رشد دانش‌آموزان تلاش دارد که آنها بتوانند به‌صورت مستقل و یا به‌همراه حتی در ایام کرونا از تحصیل عقب نمانند.

از همان روزهای ابتدایی ورود کرونا به ایران و اجباری‌شدن آموزش از راه دور اپلیکیشن شاد برای ادامه تحصیل کودکان روی کار آمد. تا پیش از آمدن کرونا، عدم توانایی مالی خانواده‌های محروم در تأمین وسایل اولیه آموزش ‌باعث می‌شد کودکان زیادی از مدرسه‌ رفتن بازبمانند و امروز نیز عدم دسترسی به تبلت منجر به محرومیت از تحصیل ۳۲۵ دانش‌آموز استثنایی در لرستان شده‌است که به علت محروم‌بودن از اینترنت و تلفن هوشمند،‌ هنوز به این شبکه متصل نشده‌اند.

دانش‌آموزان آموزش مجازی را اثربخش‌تر می‌دانند/ افزایش امکانات “شاد” به بیش از ۳۰ ویژگینظام نامه آموزش مجازی کشور برای ۳ وزارتخانه تدوین می شودحق‌التدریس معلمان در آموزش مجازی به طور کامل پرداخت می‌شود

امیر اسماعیلی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب‌رسانه خرم‌آباد که در سالن جلسات مدرسه استثنایی  برگزار شد، اظهار داشت: در آموزش‌وپرورش استثنایی استان لرستان ۶۸ مدرسه فعال اتس و در برخی روستا کلاس ضمیمه ۴ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز به دو شیوه متمرکز و غیرمتمرکز پوشش داده می‌شوند.

مناسب‌سازی تحولی آموزش‌وپرورش استثنایی

وی افزود: با هدف اجرایی سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش ۲۵ بسته انطباقی طراحی شده‌است که از این تعداد سه بسته تحولی توسط آموزش‌وپرورش استثنایی رصد و پیگیری می‌شود.

رئیس آموزش‌وپرورش استان لرستان با اشاره به بسته انطباقی  یا مناسب‌سازی تحولی آموزش‌وپرورش استثنایی در سند تحول بنیادین عنوان کرد: در سازمان آموزش‌وپرورش با توجه به تحولات دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که نباید کودکان استثنایی را از دیگر کودکان تفکیک کنند  و در همین راستا باید از مرحله تفکیک به‌سمت تلفیق مدارس برویم.

وی بیان کرد: براساس بسته منطبق‌سازی مدارس استثنایی بناست  8 هزار و ۴۰۰ مدرسه در ۳۲ استان کشور انطباق‌سازی شود که در استان لرستان نیز مدرسه فرزان حیدری ناحیه یک برای اجرای این بسته در نظر گرفته شده‌است و مدرسه مطابق شرایط دانش‌آموزان کاملاً مناسب‌سازی می‌شود.

ارزیابی ۱۱ هزار و ۲۰۹ دانش‌آموز

اسماعیلی گفت: بسته تحولات مداخلات به‌هنگام از دیگر بسته‌های تحولی آموزش‌وپرورش استثنایی است که بر اساس این بسته تشخیص به‌موقع اختلالات و نارسایی‌های دانش‌آموزان دارای مشکل بینایی، شنوایی، ذهنی و جسمی هرچقدر در سنین پایین‌تر تشخیص داده شود به آنان می‌توان کمک بیشتری کرد.

وی با بیان اینکه طرح سنجش آمادگی تحصیلی دانش‌آموزان یک طرح ملی و فرادستگاهی‌ست که با مشارکت وزارت آموزش‌وپرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است تصریح کرد: در راستای بسته تحولات مداخلات به‌هنگام طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان که از سال ۷۱در کشوراجرایی شده‌است تا چند سال گذشته مختص کلاس اولی‌ها بود ولی طی سال‌های اخیر پوشش پیش دبستانی‌ها نیز اجرا می‌شود.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان لرستان با بیان اینکه بر اساس اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان طی ۲۵ روز گذشته ۲۰ هزار و ۱۴۵ نفر نوبت‌دهی شده‌اند و ۱۱ هزار و ۲۰۹ نفر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد هزار و ۵۷۰ نفر به‌لحاظ آمادگی تحصیلی مشکوک به مشکل بودند که این افراد لزوماً مشکل ذهنی ندارند بلکه در مرحله تخصصی با امکانات و تجهیزات بیشتر مورد ارزیابی قرار گرفته و جایگاه آموزشی آنها تعیین می‌شود.

عدم دسترسی به برنامه شاد

اسماعیلی اظهار داشت: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان تا ۱۵ شهریورماه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد ولی چنانچه  افراد جامانده‌ای داشته باشیم در سطح هر شهرستان یک پایگاه را برای جاماندگان فعال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه‌بر اجرای  طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان متولی انجام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان نیز هست، افزود: متأسفانه برخی والدین با اعمال فشار بر عوامل اجرایی آزمون جهش تحصیلی به‌دنبال گرفتن نمره بالا برای فرزندان خود هستند که همین امر سبب ایجاد مشکل برای دانش‌آموز می‌شود.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان لرستان در رابطه با استفاده دانش‌آموزان استثنایی از نرم‌افزار شاد عنوان کرد: این نرم‌افزار بستر اختصاصی برای دانش‌آموزان است که توسط آموزش‌وپرورش برای اجرای برنامه‌های مجازی فراهم شده‌است.

وی بیان کرد: در استان لرستان از هزار و ۸۲۱ دانش‌آموز استثنایی ۲۰۲ نفر پیش‌دبستانی هستند که در برنامه شاد برنامه‌ای برای آنها پیش‌بینی نشده‌است.

اسماعیلی گفت: از تعداد هزار و ۶۱۹ نفر از دانش‌آموزان استثنایی استان لرستان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم گروه‌های آموزشی مشغول تحصیل هستند هزار و ۲۹۴ نفر عضو شاد و ۳۲۵ نفر به‌دلیل عدم دسترسی به تبلت و امکانات اولیه امکان استفاده از برنامه شاد را ندارند.

خیران پای کار بیایند

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان لرستان خاطرنشان کرد: از خیرین تقاضا داریم در تأمین امکانات ارتباطی دانش‌آموزان استثنایی مانند تلفن هوشمند و تبلت که علاوه‌بر محرومیت‌های حسی، محرومیت از نعمت پدر و فشار مالی را نیز تحمل می‌کنند مشارکت کنند.

اسماعیلی با اشاره به مهمترین  اقدامات آموزش‌وپرورش استثنایی استان لرستان اظهار داشت: برگزاری سند تحول بنیادین در اداره و مدارس استثنایی استان لرستان قبل از ورود به فضای مجازی، برگزاری جشنواره الگوهای تدریس، برگزاری کارگاه تولید محتوای الکترونیکی به‌عنوان یک ضرورت فعالیت در بستر شاد، کسب ۶۹امتیاز از میان ۷۰ امتیاز جشنواره شهید رجایی، راه‌اندازی پایگاه مجازی با هدف ذخیره تولید محتوا و قابل دسترس بودن برای معلمان و دانش‌آموزان از جمله مهمترین اقدامات آموزش‌وپرورش استثنایی استان لرستان است.

وی با اشاره به خدمات توان‌بخشی آموزش‌وپرورش استثنایی استان لرستان تصریح کرد: سال گذشته علاوه‌بر فعالیت‌های آموزشی ۱۰۹میلیون تومان جهت خرید سمعک، هزینه دارو،خرید عینک، ویلچر ۲۵۰ دانش‌آموز پرداخت شده‌است.