«جلال میرزایی»، عضو کمیسیون انرژی در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص «قاچاق سوخت» گفت: قاچاق که بد نیست، در قاچاق منافع برخی تامین می‌شود! وضعیتی که در بنادر و حوزه خلیج فارس حاکم است با وضعیتی که در مرزها صورت می‌گیرد، متفاوت است. باید مدیر پالایش پخش در این خصوص صحبت […]

«جلال میرزایی»، عضو کمیسیون انرژی در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص «قاچاق سوخت» گفت: قاچاق که بد نیست، در قاچاق منافع برخی تامین می‌شود! وضعیتی که در بنادر و حوزه خلیج فارس حاکم است با وضعیتی که در مرزها صورت می‌گیرد، متفاوت است. باید مدیر پالایش پخش در این خصوص صحبت کند و آماری دقیق در این مورد داشته باشیم تا بتوانیم در این باره چاره‌اندیشی کنیم. تفاوت قیمت در حوزه سوخت منجر به قاچاق‌ها می‌شود مگر ما توانسته‌ایم واردات تریاک از افغانستان را مدیریت کنیم؟ چون ایران بازار مصرف است و در آنجا هم قیمت‌ها پایین بوده و قاچاق تریاک ادامه‌دار است.

او در ادامه گفت: در سوخت هم همینطور، تازمانی که کشورهای اطراف بازار مصرف باشند و تفاوت قیمت هم داشته باشیم این اتفاق می‌افتد، مگر اینکه در کنار کارهای انتظامی و امنیتی در خصوص قیمت‌ها نیز ملاحظاتی صورت گیرد.

«عبدالحمید خدری» دیگر عضو کمیسیون انرژی در همین خصوص به خبرنگار برنا گفت: با توجه به اینکه قیمت سوخت در ایران ارزان است و با توجه به افزایش قیمت ارز و اختلاف فاحش بین قیمت سوخت در داخل و خارج، انگیزه قاچاقچی‌ها بیشتر می‌شود و آنها درصد ریسک قاچاق را می‌پذیرند. یکی از راه‌هایی که در ماه بعدی اجرایی می‌شود، احیا کارت سوخت است. این موضوع بسیار در کنترل قاچاق موثر است اما کافی نیست و باید تدابیر دیگری هم اندیشیده شود.

او گفت: باید راهکارهای موثرتری صورت گیرد. مبارزه با قاچاق را باید جدی‌تر گرفت. افزایش قیمت سوخت هم جزو برنامه‌های مقابله با قاچاق است تا تفاضل قیمت برطرف شود.