مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام خبر خارج شدن نفتکش های حادثه دیده از آب های تحت نظارت ایران، گفت: بر اساس بررسی های میدانی، هیچگونه آلودگی دریایی مشاهده نشده و ۲۳ نفر دریانورد خارجی حاضر در بندرعباس، در مرحله طی شدن تشریفات بازگشت به وطن هستند.

به گزارش خبرنما؛اله مرادعفیفی پور ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: نفتکش “کوکوکا کوریجس” با پرچمپاناما و ۲۱ نفر خدمه روز جمعه به سمت بندر خورفکان حرکت کرد.

وی ادامه داد: نفتکش “فرانت التیر” با پرچم جزایر مارشال هم اکنون
(نیمروز شنبه، ۲۵ خرداد) در فاصله ۳۶مایلی از بندر جاسک به سمت محدوده
فجیره/خورفکان کشور امارات در حرکت است.
به گفته عفیفی پور، یک فروند شناور یدک کش خارجی از طریق دو طناب مهار،
در حال انجام عملیات یدک کشی این شناور به سمت مقصد است و همزمان عملیات
خنک سازی بدنه شناور، نیز در طول مسیر ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه “آب های سرزمینی” در
محدوده تا ۱۲ مایلی خط ساحل، “آب های همجوار یا تحت نظارت” در محدوده ۱۲تا ۲۴ مایل و آب های “منطقه انحصاری اقتصادی” در فاصله بالای ۲۴ مایلیتعریف می شود، گفت: نفتکش “فرانت التیر” از محدوده آب های تحت نظارتایران خارج شده است.
وی تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته توسط اداره کل بنادر ودریانوردی
هرمزگان،  ۲۳ نفر خدمه این شناور از بندر جاسک به بندرعباس انتقال یافته
اند تا پس از طی شدن تشریفات بازگشت به وطن آنها بر اساس کنوانسیون
MLC(قانون کار دریایی) امشب از فرودگاه بین المللی بندرعباس، عازم دوبیشوند.
عفیفی پور اظهار داشت: علیرغم اینکه نوع کشتی های حادثه دیده، تانکر
نفتکش بوده و محموله های آنها دارای ریسک بالای زیست محیطی است، با اقدامبه موقع تیم های امدادی در مهار آتش و نظارت های  عملیاتی،خوشبختانهآلودگی دریایی ناشی از نشت فرآورده های نفتی مشاهده نشده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طی ۴۸ ساعت اخیر(از زمان حادثهتاکنون)، شناور مجهز به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی اعزامی از بندرشهید رجایی، جهت انجام اقدامات احتیاطی در محل سانحه حضور داشته است.
وی مدیریت زمان در بحث پایش های زیست محیطی، امدادرسانی به نفتکش هایحادثه دیده، ارتباط با مالکان شناورها، کشورهای صاحب پرچم و شرکت بیمه رابه عنوان اقدامات صورت گرفته طی دو روز اخیر برشمرد و گفت: طی این مدت،پنج ساعت پایش هوایی در منطقه توسط بالگرد با همراهی کارشناسان بنادر ودریانوردی انجام شد.
عفیفی پور اضافه کرد: از سوی دیگر، مرکز کنترل ترافیک دریایی(VTS) بندرشهید رجایی نظارت مستمری بر خروج این دو نفتکش در مسیر دریانوردی آنها درمحدوده آب های تحت نظارت ایران به سوی منطقه انحصاری اقتصادی داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: مرکز هماهنگی جستجو ونجات دریایی(MRCC) و تیم معاونت دریایی این اداره کل به عنوان سکاندار اصلی مدیریت بحران سانحه، هماهنگی های قابل توجهی با مراکز بین المللیهمچون سازمان میمک (مرکز متقابل کمک های اضطراری در دریا) مستقر دربحرین، ورود به منطقه یک فروند بالگرد عمانی جهت پایش هوایی زیست محیطیمنطقه و ارسال پیام EGC (سیستم ارسال پیام های ایمنی برد بلند) به کشورپاکستان داشته است.
وی بیان کرد: جلب همکاری شناورهای عبوری، نداجا و ندسا جهت مشارکت درعملیات، هماهنگی با مرکز ام آر سی سی چابهار، ارسال پیام ناوتکس جهتتعیین و اطلاع رسانی منطقه خطر و همچنین تعیین محدوده ایمن برای ترددشناورها از طریق ارسال اخطار دریایی توسط VHF از دیگر اقدامات این مرکزبوده است.
عفیفی پور در پایان از تلاش شبانه روزی همه دستگاه های مرتبط با این دو
سانحه از جمله ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان، فرماندهی منطقه یکمنداجا و ندسا، فرمانداری جاسک، دستگاه های نظارتی، رسانه ملی، خبرگزاریها، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی که با اطلاع رسانی دقیق، سریع و بهموقع همراهی نمودند، قدردانی کرد و در نهایت همت و حمیت همکاران بخش هایمختلف اداره کل بنادر و دریانوردی را شایسته تقدیر دانست.
انتهای پیام/