جواد رحیقی ، در اظهار کرد وگو با ایسنا اظهار کرد :در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک شخصیت علمی در فهرست تحریم ها جای گرفتم.   در فاصله کمی  پس  از برطرف تحریم ،به دعوت دولت آمریکا برای شرکت در کنفرانس بین المللی انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم American Association for the Advancement of Sciences […]

جواد رحیقی ، در اظهار کرد وگو با ایسنا اظهار کرد :در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک شخصیت علمی در فهرست تحریم ها جای گرفتم.   در فاصله کمی  پس  از برطرف تحریم ،به دعوت دولت آمریکا برای شرکت در کنفرانس بین المللی انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم American Association for the Advancement of Sciences پس از ان نیز  به عنوان مدیر طرح ملی چشمه نور ایران به دفعات به اروپا عزیمت کردم.

  مدیر طرح چشمه نور ایران، با بیان این که این طرح بزرگ که با مشارکت و مشاوره دانشمندان و کارشناسان اروپایی و حتی آمریکایی انجام می گردد در سطح بین المللی بسیار قابل احترام هست و در اجرای آن با چند آزمایشگاه اروپایی مشارکت داریم که در ارزیابی طراحی ها و مراحل تحقیق و توسعه به ما کمک می کنند دنبال کرد :در زمینه پی گیری  اجرای این طرح مدتی قبل با چند نفر از همکاران طرح به یکی از آزمایشگاه های بزرگ اروپا رفته بودیم  و در مسیر ترانزیت از دانمارک، پلیس فرودگاه دانمارک بدون هیچ توجیه و چارچوب قانونی اقدام به بازداشت من کرد، که البته با پیگیری رئیس پژوهشگاه دانش های اساسی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاک و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اسرع وقت آزاد گردیدم.

  این عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی  با بیان این که بعد از مدتی مسئولین دولت دانمارک به علت اشتباه رخ داده از من به صورت رسمی معذرت خواهی کردند و مقدمات ادامه ی سفرم را فراهم کردند ،تاکید کرد :این مشی دولت دانمارک با یک فرد که تنها فعالیت علمی تماما واضح و روشن دارد و از همکاران اروپایی متعددی که به کشور ما مکررا تردد می کنند، در اجرای طرح چشمه نور ایران استفاده می کند، خلاف عرف بین الملل و قابل سرزنش هست.

وی اضافه کرد : اتفاق رخ داده در حال پیگیری زیادتر هست و به زودی نوشته ها لازم در جهت معذرت خواهی کتبی طرف دانمارکی انجام خواهد گردید.

مدیر طرح چشمه نور ایران در ادامه با تشکر ازتلاش های محمد جواد لاریجانی وعلی اکبر صالحی برای رفع  این مشکل  اظهار کرد : رییس پژوهشگاه دانش های اساسی نیز  با ارسال نامه ای به وزیر امور خارجه  به شخصه از وی به علت پی گیری های  انجام شده جهت حل این مشکل  تشکر و تقدیر نمود و من در این جا لازم می دانم که از سرعت عمل و مشی حرفه ای سفیر  ایران و همکارانشان در کپنهاگ برای حل این مساله تشکر و قدردانی کنم .

  رحیقی با بیان این که واضح هست هنوز من و همکاران طرح چشمه نور ایران به مشارکت علمی و فنی خود با جایگاه ها علمی جهان ادامه خواهیم داد و بروز چنین اشتباهاتی  موجب بروز وقفه در انجام وظیفه ها علمی و پژوهشی در کشور در زمینه توسعه علم و فناوری نخواهد گردید ،تاکید کرد :تجربه های جهانی نشان داده هست طرح بزرگ علمی مثل چشمه نور ایران منحصرا با مشارکت های بین المللی و در زمینه توسعه علم و فناوری در ابعاد جهانی قابل اجرا هست.

  این استاد دانشگاه اضافه کرد :طرح علمی بزرگ چشمه نور ایران به سبب شفافیت، امکان مشارکت های علمی و فنی وسیع ای را در عرصه جهانی برای کشور ما به وجود آورده هست و ماهیت علمی مراودات دوطرفه این طرح با آزمایشگاه های بزرگ جهان و قدرت های موجود در این طرح امکان تبادل اطلاعات را بین دو طرف فراهم کرده و به همین علت آمد و گردید کارشناسان امری طبیعی هست.

  وی در انتهاء از رییس جمهور  خواست تا با اختصاص بودجه مناسب به این طرح ، به احتیاج علمی هزاران دانشمند ایرانی جواب دهد.

انتهای پیام