به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، با ادامه دار شدن روند ناخشنودی اشخاص از دریافت پیامک های تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سیستم ۱۹۵، امکان شکایت از شماره های تبلیغاتی با شماره های شخصی، ثابت و سرشماره های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از […]

به گزارش خبرنما به نقل از ایسنا، با ادامه دار شدن روند ناخشنودی اشخاص از دریافت پیامک های تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سیستم ۱۹۵، امکان شکایت از شماره های تبلیغاتی با شماره های شخصی، ثابت و سرشماره های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره ها ایجاد شود.

علی رغم این، ارسال پیامک برای اکتساب وکارهای مختلف، یکی از راه های گاها ساده و ارزان تبلیغات هست و این مبحث باعث شده اکتساب وکارها حتی به خرید چندباره  سیم کارت روی بیاورند و با شماره های شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام کنند. این کار باعث می شود شرایط مسدود کردن شماره های شخصی فرآیندی سخت و زمان گیر شود و حتی اگر بتوان سرشماره های تبلیغاتی را مسدود کرد، این بار شماره های شخصی می باشند که هر بار پیامکی را می فرستند.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – قبل از این اظهار کرده بود: با توجه به این که بعد از شناسایی سرشماره های تبلیغاتی، صاحبان اکتساب وکارها به تبلیغ آنان از طریق شماره های شخصی روی آورده اند؛ یکی از راه های جلوگیری از ارسال پیامک های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت اشخاص هم صورت می گیرد، مسدود کردن شماره هایی هست که تعداد بسیاری پیامک می فرستند. وقتی که اشخاص با این هدف سیم کارت می گیرند، رگولاتوری آنان را شناسایی می کند، اما از آنجاکه گرفتن این سیم کارت ها در جهت تبلیغات برای اشخاص منفعت دارد، آنان مرتب این کار را ادامه می دهند.

درواقع درصورتی که از این شماره ها استفاده دیگری مبنی بر ارتباط های تلفنی یا استفاده از اینترنت نشود، به کارگیری آنان جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد گردید و این سازمان بدون دریافت شکایت هم به مسدود کردن این شماره ها اقدام خواهد کرد.

از طرف دیگر اما حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی برای مشترکان گوشی ارسال می شود، تاکید کرده که با توجه به احتیاج به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شوند، بالا بردن سیستم ۱۹۵ و راه اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری هست تا مشترکان گوشی درصورت ضرورت بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال کننده را از طریق پیامک به سیستم ۱۹۵ ارسال ننمایند.

او در مورد مدیریت و ساماندهی سیم کارت ها نیز اظهار کرده بود: ما برای سیم کارت ها تنگنا داریم و این مبحث در سیستم شاهکار کنترل می شود. بدین ترتیب هیچ کس به هیچ عنوان نمی تواند سیم کارت بدون هویت بگیرد یا بیشتر از ۱۰ سیم کارت به اسم خود داشته باشد. حتی اگر کسی بخواهد به اسم فرد دیگری سیم کارت بگیرد، برای همه شماره ها پیامکی ارسال می شود که سیم کارتی به اسمش فعال شده، در نتیجه این مبحث تقریبا مدیریت شده هست.

تا راهکار جایگزین تبلیغات نباشد، پیامک ها ادامه دارد

اما رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی جدیدا با بیان این که راهکار سلبی تا حدودی جواب می دهد اما راه حلی جز مدیریت نیست، اظهار کرده هست: این اکتساب وکارها، سیم کارت ارزان نرخ می گیرند و تبلیغات می کنند که ما هم برخورد می نماییم و آنان را می بندیم، اما قطعا تا راهکار جایگزین تبلیغات برای آنان موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به عنوان رگولاتوری قاعدتا توان نداریم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما طبق فرآیندهایی که وجود دارد، سیم کارتی که پیامک یک طرفه و بیشتر از حد ارسال خواهد کرد را شناسایی و مسدود می کنیم که تا حدود بسیاری هم این تبلیغات کنترل شده هست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که تا به حال خدمات پیامکی حدود ۵۰ هزار سیم کارت را بستیم، اما این پیامک ها هنوز وجود دارند، اظهار کرد: بحث فرهنگ سازی مطرح هست و این که راهکارهای ارزان تر مثل تبلیغات برای اکتساب وکارهای کوچک فراهم شود.

او در جواب به این که آیا با احراز هویت نمی شود جلوی پرداخت ها را گرفت، گفته بود: ما سیم کارت بدون هویت نداریم و اشخاص تنها با احراز هویت توان دارند سیم کارت دریافت کنند اما سر انجام باید در چارچوب قانون عمل کنیم. اگر یک نفر در چارچوب قانون سیم کارتی را گرفته و فرآیندهای قانونی را طی کرده، اما پیامک بیشتر از حد فرستاده باشد، ما آن سیم کارت را مسدود می کنیم اما توان نداریم جلوی این را دریافت کنیم که دیگر نتواند سیم کارت هم بگیرد، زیرا فرآیندها باید در چارچوب قانون باشد.

فلاح در جواب به این که آیا رگولاتوری به عنوان مقررات گذار توان ندارد جلوی ارسال این پیامک های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار کرد: رگولاتوری مقررات گذار هست اما ما در یک حد توان داریم مقررات گذاری کنیم و نه این که حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک ها جلوگیری کرده و با ارسال پیامک های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می نماییم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم کارت بگیرد و یا نتواند پیامک بیشتر از حد بفرستد.

در نتیجه گرچه به گفته رییس رگولاتوری، هیچ کس توان ندارد سیم کارت بدون هویت بگیرد که این مبحث پیگیری تخلف های را ساده تر می کند، اما به نظر می آید پیگیری تبلیغات پیامکی از طریق شناسایی صاحبان سیم کارت های ارسال کننده و برخورد با آنان، هنوز میسر نیست.

انتهای پیام