بقلم حسن غفاری؛


  خبرنما؛ حسن غفاری*: واقعیت امروز جوامع این است که مهم‌ترین، بهترین و مفهومی‌ترین عکس‌های خبری دنیا توسط تلفن‌های همراه ثبت می‌شود و تمام عکاس‌های خبری بزرگ دنیا فهمیده‌اند که نمی‌توانند با ...
کد خبر : 55188

 

خبرنما؛ حسن غفاری*:

واقعیت امروز جوامع این است که مهم‌ترین، بهترین و مفهومی‌ترین عکس‌های خبری دنیا توسط تلفن‌های همراه ثبت می‌شود و تمام عکاس‌های خبری بزرگ دنیا فهمیده‌اند که نمی‌توانند با فراگیری و تاثیر این ابزار مقابله کنند.
ما در دهه‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری به عنوان واسطه‌ای میان ما و جهان هستی وارد زندگی‌مان شده است. این ابزار ثبت هم مانند سایر ابزارهای مدرن، جای خاص خود را در زندگی ما پیدا کرده است.

در میان ابزارهای مدرن، تلفن همراه جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد؛ ما هنگام خروج از منزل در کنار کارت‌های شناسایی، کلید خانه و کیف پول، از وجود تلفن همراه خود هم مطمئن می‌شویم؛ این به این معناست که به تلفن همراه خود وابستگی زیادی داریم. اکثر گوشی‌های تلفن همراه هم مجهز به دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری هستند؛ بنابراین خواه ناخواه ابزار ثبت تصویر را همه جا با خود به همراه داریم.
با استفاده از این ابزار می‌توان در لحظه خود را به محل وقوع حوادث طبیعی، بحران‌های اجتماعی و اتفاقاتی که ارزش خبری دارند، رساند و لحظات را ثبت کرد. بسیاری از این عکس‌ها توسط کسانی تولید می‌شود که به صورت غریزی و به دور از نگاه‌های هنری و تعاریف کلاسیک دانشگاهی برای تولید تصویر، به ثبت لحظات می‌پردازند؛ بنابراین تصاویری بسیار دلنشین هستند و نگاه درونی انسانی به شکلی دست‌نخورده در آنها منعکس شده است.
جشنواره‌های موبایلی کمک می‌کنند که عکاسی در میان توده مردم جا باز کرده و بهتر فهمیده شود. این جشنواره ها مردم را به فکر وامی‌دارد که کارایی‌های مفیدتری را برای این ابزار تعریف کنند و خروجی‌های تصویری بهتری را به وجود آورند.

*داور فصل اول جشنواره ی هنر همراه


آدرس کوتاه :